PdF:SP4MK_S4c2 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SP4MK_S4c2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 13. 10. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 20. 10. 7:30–14:40 učebna 5, So 4. 11. 7:30–14:40 učebna 52, So 18. 11. 7:30–14:40 učebna 52, So 25. 11. 7:30–14:40 učebna 52
- Předpoklady
- Absolvování předmětu SP4MK_S4c1. Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty pracovat se základními intervenčními technikami v individuální práci s dítětem s problémy, s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, instituionální výchovy. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace. V rámci intervence bude student seznámen s možnostmi využití expresivních terapií, včetně jejich praktické ukázky. Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci.
- Výstupy z učení
- Zkouška, metodologie projektu/manuál pro práci se třídou - předcházení stigmatizace a vylučování žáka v riziku/s problémy/poruchami chování. Hodnocení 50:50
- Osnova
- Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci
- Model informované intervence – podpora, posilování, provázení
- Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence
- Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci Teoretické psychologické rámce ve speciálněpedagogické intervenci v etopedii
- Podpůrná opatření jako metodický rámec intervence– kritický přístup
- Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti dětí jako základ diferencovaného přístupu k intervenci
- Specifika intervence v kontextu odlišných potřeb cílové skupiny: Internalizované poruchy chování/Extrenalizované poruchy chování/ADHD, ADD
- Metody intervence individuální, skupinové/Formy intervence/Témata intervence
- Intervence 3P/Krizová intervence
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy. In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
- doporučená literatura
- RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8
- ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006, 309 s. ISBN 8086898733. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Zkouška, metodologie projektu/manuál pro práci se třídou - předcházení stigmatizace a vylučování žáka v riziku/s problémy/poruchami chování. Hodnocení 50:50
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SP4MK_S4c2