SP4MK_S4c2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/2.7. 32 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Pavlína Grác Livňanská (přednášející)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 25. 9. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 16. 10. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 6. 11. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 20. 11. 7:30–14:40 učebna 52
Předpoklady
SP4MK_S4c1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vědní obor, srovnání se zahraničím; otázky edukace, integrace a inkluze jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdělávání;
Osnova
  • Problematika klasifikace poruch chování;
  • Diagnostika v edukačních podmínkách školské instituce, rodiny ve vztahu k informované intervenci;
  • Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů;
  • Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování;
  • Koncept resilience a inkluze;
  • Internalizované poruchy chování;
  • Extrenalizované poruchy chování;
  • ADHD, ADD;
  • Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
  • Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
  • Kvalita života jedince s poruchami chování
  • Expresivní terapie pro intervenci.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? In Ratolest Brno. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? Brno: občanské sdružení Ratolest Brno, 2011, s. 134-143, 145 s. ISBN 978-80-260-0137-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    doporučená literatura
  • ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu. In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, s. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kvalita života školy z perspektivy žáků se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI, 2009, s. 77-90, 13 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí. Orbis Scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009, roč. 1/3, č. 1, s. 79-97. ISSN 1802-4637. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. (Speciální) vzdělávací potřeby žáků v riziku a s poruchami chování a kvalita vzdělávání. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, s. 273-284, 11 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-4736-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 117-119, 2 s. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • ČERVENKA, Karel. Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže. In Etnická různost a občanská jednota. Marada, Radim (ed.). Brno: CDK, 2006, s. 256-277, 21 s. Sociologická řada. ISBN 80-7325-111-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
Výukové metody
semináře, stáže, diskuze, případová práce
Metody hodnocení
případová studie, seminární práce dle zadání vyučujícího, písemná zkouška (16 bodů max, 10 bodů min.)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.