SP4MK_S4c2 Special.: Counseling, Diagnosis and Intervention in Individuals with Behavioral Disorders 2

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/0/2.7. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Pavlína Grác Livňanská (lecturer)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 25. 9. 7:30–14:40 učebna 51, Fri 16. 10. 7:30–14:40 učebna 52, Fri 6. 11. 7:30–14:40 učebna 52, Fri 20. 11. 7:30–14:40 učebna 52
Prerequisites
SP4MK_S4c1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
After successful completion of this course the student is able to design teaching strategies, evaluation of educational, diagnostic methods in the learning process and methods of intervention in education.
Syllabus
  • Different Classification in BED;
  • Historical developments in approaching individuals with behavioral and emotional disorders, theoretical concepts in approaching rehabilitation of behavioral and emotional disorders, practical use in school-based institution of institutional and protective care;
  • Concept of resilience;
  • Legal framework for institutional and protective care, foster care;
  • Issues of youth criminality, probation and mediation in cases of youth offenders, alternative punishments.
  • Expressive therapy for intervention.
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování (Early Intervention as a Resource of Inclusive Approaches to Children at Risk of Behavioral Disorders). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 pp. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? (Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?). In Ratolest Brno. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? Brno: občanské sdružení Ratolest Brno, 2011, p. 134-143, 145 pp. ISBN 978-80-260-0137-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    recommended literature
  • ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu (Roles of „problematic“ children within the system of institutioinal care from their own perspective: Some research findings). In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, p. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kvalita života školy z perspektivy žáků se sociálním znevýhodněním (Quality of School Life from the Socially Disadvantaged Pupils Perspective). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1st ed. Brno: MUNI, 2009, p. 77-90, 13 pp. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí (School for all - search of students at risk for behavioural disorder). Orbis Scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009, 1/3, No 1, p. 79-97. ISSN 1802-4637. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. (Speciální) vzdělávací potřeby žáků v riziku a s poruchami chování a kvalita vzdělávání ((Special) Educational Needs of students in risk and with behavioural disorders and quality of education). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, p. 273-284, 11 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-4736-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování (Intervention as self-support for students in risk of behaviour disorder). In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, p. 117-119, 2 pp. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • ČERVENKA, Karel. Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže (Group Solidarity and Ethnization of Deviant Behavior in Special Educational Institutions. Notes on Ethnically Defined Aspects of Inclusion of "Problem Youth"). In Etnická různost a občanská jednota. Marada, Radim (ed.). Brno: CDK, 2006, p. 256-277, 21 pp. Sociologická řada. ISBN 80-7325-111-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy (Councelling in the school). In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, p. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
Teaching methods
lectures, class discussion, excursion, case studies
Assessment methods
portfolio,reading, esseay, written exam (16 points max, 10 points min)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 32 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SP4MK_S4c2