PdF:SPSMK_S4f2 Specializace: Rozvoj komunikač - Informace o předmětu
SPSMK_S4f2 Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/2.7. 32 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 22. 9. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 6. 10. 7:30–14:40 učebna 32, So 21. 10. 7:30–14:40 učebna 51, So 4. 11. 7:30–14:40 učebna 51
- Předpoklady
- Znalost problematiky logopedie a psychopedie v rozsahu bakalářských státních zkoušek. Úspěšné absolvování předmětu Specializace: Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob se středně těžkým mentálním postižením. Osvojí si poznatky týkající se problematiky komunikace a narušené komunikační schopnosti, specifika ontogeneze řeči osob s mentálním postižením. Bude disponovat znalostmi týkající se charakteristiky řeči osob s mentálním postižením v závislosti na stupni, typu a formě mentálního postižení. Student se umí orientovat v problematice rozvoje řeči a jazykových schopností u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin.
- Osnova
- Edukace osob se středně těžkým mentálním postižením,terminologická východiska. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením. Okruh žáků se středně těžkým mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností). Poradenské služby pro žáky se středně těžkým mentálním postižením. Předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků se středně těžkým mentálním postižením, včetně specifických metod práce na základní škole speciální. Postavení terapií v edukaci žáků se středně těžkým mentálním postižením. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se středně těžkým mentálním. Pracovní uplatnění osob se středně těžkým mentálním postižením. Koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, narušená komunikační schopnost. Specifika vývoje řeči a jazykových schopností dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči a jazykových schopností. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. Narušený vývoj řeči, logopedická intervence u žáků s narušeným vývojem řeči, možnosti ovlivňování vývoje řeči a jazykových schopností. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. Rozvoj foneticko-fonologické roviny řeči u žáků s mentálním postižením (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace).
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- doporučená literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
- CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
- neurčeno
- BENDOVÁ, Petra, Jana DLOUHÁ, Martin KALIBA a Petra KALIBOVÁ. "Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy". Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 137 stran. ISBN 9788074354236. info
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- Výukové metody
- Seminář s částečně povinnou aktivní účastí.
- Metody hodnocení
- 1. Povinná účast částečně vyžadována. 2. Písemná zkouška z oblasti Edukace žáků s mentálním postižením. Ke splnění požadavků je nutných 70% správných odpovědí. 3. Ústní zkouška z oblasti Edukace žáků s narušenou komunikační schopností.
- Informace učitele
- Další informaace (aktuální znění okruhů, literatury, požadavků apod.) bude sděleno vyučujícím na začátku výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPSMK_S4f2