ZS1MK_AD5A Didaktika 3 - AJ

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Gabriela Oaklandová
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 9. 9:20–11:00 šatna, Pá 29. 9. 9:20–11:00 šatna, Pá 6. 10. 9:20–11:00 šatna, Pá 13. 10. 9:20–11:00 šatna, Pá 20. 10. 9:20–11:00 šatna, Pá 27. 10. 9:20–11:00 šatna, Pá 3. 11. 9:20–11:00 šatna, Pá 10. 11. 9:20–11:00 šatna, Pá 24. 11. 9:20–11:00 šatna, Pá 1. 12. 9:20–11:00 šatna, Pá 8. 12. 9:20–11:00 šatna, Pá 15. 12. 9:20–11:00 šatna
Předpoklady
ZS1MK_AD4B Didaktika 2 || ZS1MP_AD4B Didaktika 2
basic school experience
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course will review the background and development of teaching English to Young Learners(TEYL). The participants will analyse the YLs needs and they will suggest and examine appropriate approaches to TEYL. They will also explore, evaluate and adapt methodology and materials used for teaching YLs. They will review methods of evaluation and assessment suitable for YLs.
Aims:
to raise students awareness of basic principles of TEYL
to design a series of lessons based on a topic, story or activity
to present a project in English
to use varied assessment tools
Výstupy z učení
Students will be acquainted with different methods and approaches in TEYL that respect young learners' needs and are able to apply them in their teaching. Students understand and apply long term planning and its principles based on coursebooks and other materials that develop communicative competence of the learners Students will be able to analyze and reflect on their teaching in individual lessons and longer periods, they know and use different ways of evaluation in order to gain information about their pupils' language development including their colleagues' feedback. Students know how to give and get feedback and how to motivate their pupils in foreign language learning.
Osnova
  • Who is a young learner?
  • Context: TEYL in the Czech Republic
  • How children learn languages,needs analysis
  • Planning a syllabus
  • Different approaches, role of English within the curriculum
  • Long-term planning
  • CLIL (Content and language integrated learning)
  • Giving and getting feedback, monitoring progress
  • Assessing YLs
  • School-parents cooperation
Literatura
    doporučená literatura
  • MOON, Jayne. Children learning English. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 2000, viii, 184. ISBN 0-435-24096-X. info
  • HALLIWELL, Susan. Teaching English in the primary classroom. London: Longman, 1992, 169 s. ISBN 0582071097. info
  • PINTER, Annamaria. Teaching young language learners. Oxford: Oxford University Press, 2006, xii, 180. ISBN 0194422070. info
    neurčeno
  • PHILLIPS, Sarah. Young learners. Oxford: Oxford University Press, 1993, 182 s. ISBN 0194371956. info
  • BREWSTER, Jean, Gail ELLIS a Denis GIRARD. The primary English teacher's guide. London: Penguin Books, 1992, 238 s. ISBN 0-14-081359-4. info
  • DUNN, Opal. Developing English with young learners. London: Macmillan, 1991, 104 s. ISBN 0-333-35335-8. info
  • SCOTT, Wendy A a Lisbeth H. YTREBERG. Teaching English to children [Scott, 1991]. 2nd ed. London: Longman, 1991, 115 s. ISBN 0-582-74606-X. info
Výukové metody
Learning centers, microteaching, presentations, reading
Metody hodnocení
Workshop-type seminars,active participation of students in the lessons and discussions, Moodle support
Assessment
Continuous assessment 50 pts.
Attendance 10 pts.
Dialogue Journal 10 pts.
Portfolio 10 pts.
Facilitation 10 pts.
Reading with a child 10 pts.
Final assessment 50 pts.
Project and colloquy
Two week teaching sequence (with lesson plans) using one of the three approaches (topic, story,activity based or CLIL)
Presentation in the session with a 5 minute microteaching slot
Students have to achieve minimum 70 pts.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=46
Poznámka k zápisu předmětu: M Učitelství pro 1. st. ZŠ mgr. kombinované PdF, M-ZS5: Předmět je určen studentům, kteří složili SoZK a připravují se na SZZ z AJ C Učitelství pro 1. stupeň ZŠ CŽV rozš. PdF, C-CV: Předmět je určen absolventům oboru anglický jazyk, SZZ se neskládá.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k zápisu jsou v Informacích učitele v sylabu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.