PdF:CJp305 Rozvoj kritického myšlení v če - Informace o předmětu
CJp305 Rozvoj kritického myšlení v českém jazyce
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp305/01: St 8:00–9:50 učebna 34, A. Veřmiřovský
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů. - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu; Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia.
- Osnova
- 1. Teoretická východiska projektu RWCT – Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
- 2. Podmínky pro rozvíjení kritického myšlení ve škole.
- 3. Vytváření prostředí pro rozvoj kritického myšlení ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
- 4. Kladení otázek – Bloomova taxonomie.
- 5. Třífázový model učení Evokace – Uvědomění – Reflexe.
- 6.-8. Metody a strategie rozvíjející kritické myšlení v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
- 9.-12.Praktické využití vybraných metod a strategií v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
- Literatura
- povinná literatura
- MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
- doporučená literatura
- RUTHOVÁ, Nina (ed.). Učím s radostí. 1. vyd. Praha: Strom, 2003. 234 s. ISBN 80-86106-09-8
- VĚŘÍŠKOVÁ, Irena – KRÜGER, Květuše – BĚLINOVÁ, Eva. Kudy vede cesta ke čtenáři? Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha: GAC, 2007. 218 s
- ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina – KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Občanské sdružení Kritické myšlení, 2007. 85 s.
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- Výukové metody
- seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech jazykového nebo slohového učiva ČJ. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/CJp305