OVc001 Didaktika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 12. 10. 13:00–17:50 učebna 41, Pá 9. 11. 13:00–17:50 učebna 41, Pá 23. 11. 13:00–17:50 učebna 41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je postupně rozvíjet didaktické znalosti obsahu, jeho jednotlivé komponenty, vytváří také sebereflektivní dovednosti studentů. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV a ZSV v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV a ZSV, dokázat je aplikovat v tématech OV a ZSV na vlastních odučených hodinách na ZŠ a SŠ, následně provést jejich reflexi.
Osnova
  • • Občanský a společenskovědních základ v současných kurikulárních dokumentech pro gymnaziální a střední odborné vzdělávání (RVP G, RVP SOV). • Taxonomie vzdělávacích cílů a jejich využití na učivu Občanského a společenskovědního základu. • Tvorba časově tematického plánu, didaktická analýza učiva Občanského a společenskovědního základu, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí na učivu občanského a společenskovědního základu. • Přehled klasických výukových metod a jejich využití v rámci Občanského a společenskovědního základu. • Induktivní, deduktivní a sociální přístup k výuce Občanského a společenskovědního základu. • Problematika skupinové diskuse s morálním obsahem v rámci učiva Občanského a společenskovědního základu. • Metody kritického myšlení na učivu Občanského a společenskovědního základu.
Literatura
    povinná literatura
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000. URL info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
    doporučená literatura
  • BEZCHLEBOVÁ, Mária. Tvoříme ŠVP v SOŠ a SOU: dějepis a výchova k občanství v kurikulární reformě. Úvaly: Albra, 2006. ISBN 80-7361-035-3.
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
Výukové metody
Vysvětlování, diskuse.
Metody hodnocení
Zápočet – písemná seminární práce - návrh hodiny na vybrané téma z osnov SŠ za využití metod kritického myšlení, skupinové diskuse s morálním obsahem, induktivního, deduktivního a sociálního přístupu k výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.