PdF:OVc001 Didaktika 1 - Informace o předmětu
OVc001 Didaktika 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1.3. 15 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 23. 10. 14:00–18:50 učebna 78, Pá 4. 12. 14:00–18:50 učebna 39, Pá 8. 1. 14:00–18:50 učebna 41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je postupně rozvíjet didaktické znalosti obsahu, jeho jednotlivé komponenty, vytváří také sebereflektivní dovednosti studentů. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV a ZSV v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV a ZSV, dokázat je aplikovat v tématech OV a ZSV na vlastních odučených hodinách na ZŠ a SŠ, následně provést jejich reflexi.
- Osnova
- • Občanský a společenskovědních základ v současných kurikulárních dokumentech pro gymnaziální a střední odborné vzdělávání (RVP G, RVP SOV). • Taxonomie vzdělávacích cílů a jejich využití na učivu Občanského a společenskovědního základu. • Tvorba časově tematického plánu, didaktická analýza učiva Občanského a společenskovědního základu, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí na učivu občanského a společenskovědního základu. • Přehled klasických výukových metod a jejich využití v rámci Občanského a společenskovědního základu. • Induktivní, deduktivní a sociální přístup k výuce Občanského a společenskovědního základu. • Problematika skupinové diskuse s morálním obsahem v rámci učiva Občanského a společenskovědního základu. • Metody kritického myšlení na učivu Občanského a společenskovědního základu.
- Literatura
- povinná literatura
- ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000. URL info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- doporučená literatura
- BEZCHLEBOVÁ, Mária. Tvoříme ŠVP v SOŠ a SOU: dějepis a výchova k občanství v kurikulární reformě. Úvaly: Albra, 2006. ISBN 80-7361-035-3.
- VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- Výukové metody
- Vysvětlování, diskuse.
- Metody hodnocení
- Zápočet – písemná seminární práce - návrh hodiny na vybrané téma z osnov SŠ za využití metod kritického myšlení, skupinové diskuse s morálním obsahem, induktivního, deduktivního a sociálního přístupu k výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/OVc001