PdF:SZ6641 Seminar on Teaching Practice 1 - Informace o předmětu
SZ6641 Seminar on Teaching Practice 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 1x14 dní/90 minut. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6041 Seminář k učitelské praxi 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- The purpose of this course for students is to offer them space for reflection of experience from their own teaching practice realised within the course of Teaching practice 1 and to help them enhance their reflective and self-reflective skills in relation to their teaching practice. The way of the seminar management is inspired by the concept of the so-called reflecting teams, which is characteristic with cooperation of more professionals from different fields. As a result, the teaching is realized by a didactic professional together with either a pedagogue or psychologist. At the same time, selected mentors will be invited to the seminars. After completing the seminar the student will: 1) better understand essential aspects of pedagogical situations and questions, which have been a discussion subject in the seminar – regarding the seminar discussion, s/he can e.g. review his/her attitude to pupils’ motivation or to solving of discipline problems 2) be able to intentionally use reflection (and self-reflection) as a tool for professional learning – s/he can be able to e.g. name links between self-regulation of own feelings in the classroom and pupils’ learning outcomes.
- Osnova
- • understanding the difference between descriptive and reflective writing • group work with a pedagogical (reflective) diary • group work with a professional portfolio • acquiring of reflection and self-reflection as a tool for professional learning with respect to generally pedagogical and psychological aspect of teacher’s work
- Literatura
- povinná literatura
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
- doporučená literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- • various forms of group discussions • work with reflective diaries and professional portfolios.
- Metody hodnocení
- • active participation in the seminars (80 %) • continuous task completion and submission until the agreed deadline (reflective diary and professional portfolio).
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Each student enrol to this subject during the study once - togehther with the subject Teaching practice 1. To open this course there is a minimum number of 8 students. If this minimum capacity is not met, the course will not be opened.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6041 Seminář k učitelské praxi
!NOWANY(SZ6641,SZ6094) - SZ6094 Seminář k učitelské praxi
!NOWANY(SZ6641,SZ6041) - SZ6694 Seminar on Teaching Practice
!NOWANY(SZ6641)
- SZ6041 Seminář k učitelské praxi
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SZ6641