UPV_3003 Obchodní nauka 1 - O

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Ing. Pavla Stejskalová (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 8:00–10:50 laboratoř 80
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen:
Vysvětlit význam, funck a klasifikaci obchodu.
Objasnit platební styk.
Vysvětlil současné trendy v obchodní činnosti.
Popsat právní předpisy o ochraně spotřebitele.
Osnova
  • Stručný sylabus:
  • 1) Úvod do předmětu
  • 2) Obchodní činnost: vymezení obchodní činnosti; subjekty obchodní činnosti; rizika v obchodní činnosti
  • 3) Obchod a jeho charakteristika: definice obchodu; význam obchodu; národohospodářský a podnikatelský pohled na obchod; rozdělení obchodu; funkce obchodu; subjekty působící v obchodě; velkoobchod; maloobchod; sortiment zboží a jeho členění; spádové oblasti; uspořádání prodejen; ostatní služby v obchodě
  • 4) Cenová tvorba v obchodě: význam ceny v obchodě; metody stanovení ceny v obchodě; obchodní přirážky; slevy a skonta
  • 5) Platební styk: význam platebního styku; rozdělení platebního styku; klasifikace plateb; okumentární akreditiv; směnky a šeky
  • 6) Podnikatelský plán: význam podnikatelského plánu; úlohy a užití podnikatelského plánu; fáze tvorby podnikatelského plánu; struktura podnikatelského plánu; flexibilita podnikatelského plánu
  • 7) Ochrana spotřebitele: záruční lhůty; reklamace vad zboží; právní předpisy na ochranu spotřebitele v ČR a v EU
  • 8) Nehmotné statky v obchodě: značení zboží; ochranné známky a značky používané na zboží; obchodní firma; užitný vzor; autorské dílo; průmyslový vzor; označení původu; patent
  • 9) Obchodně-závazkové vztahy: význam obchodně-závazkových vztahů; zajištění obchodně-závazkových vztahů; výběr obchodních partnerů; náhrada škody; úroky z prodlení; smluvní pokuta
  • 10) Distribuční cesty: význam distribuce; subjekty distribuční cesty; tvorba distribuční cesty; trendy v oblasti distribuce; franchising; maloobchodní družstva; dobrovolné řetězce
  • 11) Instituce kontroly a význam veřejnoprávních institucí v sektoru obchodu
Literatura
    povinná literatura
  • BURSTINER, Irving. Základy maloobchodního podnikání. Translated by Lidmila Janečková. 2. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1994, 880 s. ISBN 80-85605-55-4. info
    doporučená literatura
  • DLUGOŠ, Radomír. Banky a platební styk. Edited by Dalibor Pánek. Brno, 2002, 56 l. info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Informace učitele
Další literatura: DODGE, H. R.; HANNA, N. Pricing, Praha: MANAGEMENT PRESS, 1997. JINDRA, J.: Obchodní firmy. Praha: VŠE, 1992. LOEBL, Z.; LUKAJOVÁ, D. Franchising – úspěch bez čekání. Praha: GRADA, 1994. COX, R. Jak dobře vést vlastní prodejnu. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1995. MARVANOVÁ, M. Platební styk. Praha: ECOM, 1992. SAMFRIST, P. Průvodce úspěšným obchodním podnikáním. Praha: GRADA. 1995. SVOBODOVÁ, V. Směnka., Brno: ECOM, 1994. Občanský zákoník Obchodní zákoník
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/UPV_3003