ZS1BK_PDD Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_PDD/01: Pá 21. 9. 10:00–11:50 učebna 38, Pá 12. 10. 17:00–18:50 učebna 38, Pá 16. 11. 10:00–11:50 učebna 38, Pá 7. 12. 17:00–18:50 učebna 38, V. Najvarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student uplatňuje diagnostickou činnost v praxi dle procesu pedagogické diagnostiky; vysvětlí jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, možnosti jejich uplatnění v praxi, aplikuje některé z nich ve vlastní diagnostické činnosti; pojmenuje zásady diagnostické činnosti v praxi, uvede příklady chyb v praxi a reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností; zná metody pro diagnostiku klimatu třídy a sociálních vztahů, motivace, zájmů, učebních stylů, žákova pojetí učiva, výsledků vzdělávání, sebepojetí žáka a jeho rodinného prostředí; zná požadavky na individuální vzdělávací plán žáka; realizuje reflexi své vlastní diagnostické činnosti v praxi.
Osnova
  • Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky , potřeba pedagogické diagnostiky.
  • Pedagogická diagnostika v systému.
  • Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání
  • Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování
  • Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání.
  • Diagnostika sociálního klimatu školní třídy
  • Metody testování.
  • Diagnostika motivace, zájm., sebepojetí a hodnot žáka.
Literatura
  • Pedagogická diagnostika '97 : sborník referátů z mezinárodní konfrence (Variant.) : Sborník referátů z mezinárodní konference Pedagogická diagnostika '97. info
  • Jiří Mareš
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677848. URL info
  • HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
  • SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
  • BOHUŇKOVÁ, Petra a Jan ŠŤÁVA. Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy. 1998, 58 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 206 s. URL info
Výukové metody
přednáška učitele
Metody hodnocení
V průběhu semestru vykonávají studenti dílčí úkoly, které průběžně zakládají a souhrnně odevzdávají v seminární práci. Kritéria ukončení předmětu: Kvalita seminární práce + výsledek ústní, nebo písemné zkoušky. Seminární práce je hodnocena dle následujících kritérií: Používá správně terminologii PD; Provádí sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; Vyhodnocuje a interpretuje získaná data; Stanovuje diagnózu a možná opatření.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.