PdF:ZS1BK_PDD Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
ZS1BK_PDD Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_PDD/OS01: Pá 26. 9. 15:45–17:25 učebna 21, Pá 3. 10. 11:10–12:50 učebna 30, Pá 17. 10. 11:10–12:50 učebna 42, Pá 5. 12. 11:10–12:50 učebna 42, J. Kratochvílová
ZS1BK_PDD/OS02: Pá 10. 10. 16:40–18:20 učebna 1, Pá 24. 10. 18:30–20:10 učebna 20, Pá 7. 11. 7:30–9:10 učebna 20, Pá 28. 11. 11:10–12:50 učebna 20, J. Kratochvílová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student uplatňuje diagnostickou činnost v praxi dle procesu pedagogické diagnostiky; vysvětlí jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, možnosti jejich uplatnění v praxi, aplikuje některé z nich ve vlastní diagnostické činnosti; pojmenuje zásady diagnostické činnosti v praxi, uvede příklady chyb v praxi a reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností; zná metody pro diagnostiku klimatu třídy a sociálních vztahů, motivace, zájmů, učebních stylů, žákova pojetí učiva, výsledků vzdělávání, sebepojetí žáka a jeho rodinného prostředí; zná požadavky na individuální vzdělávací plán žáka; realizuje reflexi své vlastní diagnostické činnosti v praxi.
- Osnova
- Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky , potřeba pedagogické diagnostiky.
- Pedagogická diagnostika v systému.
- Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání
- Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování
- Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání.
- Diagnostika sociálního klimatu školní třídy
- Metody testování.
- Diagnostika motivace, zájm., sebepojetí a hodnot žáka.
- Literatura
- Pedagogická diagnostika '97 : sborník referátů z mezinárodní konfrence (Variant.) : Sborník referátů z mezinárodní konference Pedagogická diagnostika '97. info
- Jiří Mareš
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677848. URL info
- HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
- SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
- BOHUŇKOVÁ, Petra a Jan ŠŤÁVA. Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy. 1998, 58 s. info
- MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 s. info
- MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 206 s. URL info
- Výukové metody
- přednáška učitele
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru vykonávají studenti dílčí úkoly, které průběžně zakládají a souhrnně odevzdávají v seminární práci. Kritéria ukončení předmětu: Kvalita seminární práce + výsledek ústní zkoušky. Seminární práce je hodnocena dle následujících kritérií: Používá správně terminologii PD; Provádí sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; Vyhodnocuje a interpretuje získaná data; Stanovuje diagnózu a možná opatření. Každé kritérium je ohodnoceno maximálně pěti body. Minimální počet bodů: 20 x n (počet úkolů)/2
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/ZS1BK_PDD