IVk116 Reflektivní seminář k praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 15. 11. 14:00–16:50 učebna 76, Pá 6. 12. 14:00–16:50 učebna 78
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout prostor pro přípravu na praxi. Studenti prezentují své plány, reflektují své schopnosti a dovednosti, které budou při praxi využívat, vyjadřují svá očekávání, diskutují o situacích a dostávají zpětnou vazbu (od vyučující a expertů z praxe).
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu student:
• je schopný využívat teoretické znalosti v praxi, reflektovat své schopnosti a dovednosti, analyzovat životní situace osob s postižením či znevýhodněním a pracovní náplň pracovníků pomáhajících profesí;
• umí vytvářet činnosti s ohledem na vybranou cílovou skupinu a situaci.
Osnova
  • příprava na praxi s ohledem na místo, službu, cílovou skupinu a kompetence pracovníků
  • vytváření plánů a činností pro praxi (práce ve dvojicích, ve skupině)
  • diskuse nad případy, situacemi
  • uvědomění vlastních schopností a dovedností využitelných v praxi
Literatura
    doporučená literatura
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 8073671077. info
  • PÖRTNER, Marlis. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Translated by Petr Babka. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 175 stran. ISBN 9788073675820. info
  • SUCHÁ, Jitka. Trénink paměti pro každý věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 202 s. ISBN 9788073674380. URL info
Výukové metody
práce ve dvojici, skupinová práce, prezentace, diskuse, příprava doma, práce se zkušeností
Metody hodnocení
účast na min. jednom semináři, aktivní zapojení na seminářích, prezentace předem zadaných úkolů
Navazující předměty
Informace učitele
Výuka probíhá ve dvou blocích. Studenti mají povinnost se zúčastnit min. jednoho semináře.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2021.