NJ3DC_1KUL Kulturní studia pro učitele němčiny na SŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/12. konzultace. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Johanna Dalsant, M.A. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ3DC_1KUL/01: So 19. 10. 9:00–10:20 učebna 64, So 16. 11. 9:00–10:20 učebna 64, So 30. 11. 9:00–10:20 učebna 64, J. Dalsant
Předpoklady
Dosažená jazyková úroveň B2 Sprachkompetenz auf B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stěžejním cílem předmětu je rozvoj interkulturní a sociokulturní kompetence studentů. Studenti si osvojí znalosti o aktuálním společenském fenoménu v německy mluvících zemích z pohledu historického, kulturně-politického, sociologického, psychologického či filozofického (např. uprchlická krize, náboženská tolerance, genderová rovnováha, homosexualita aj.). Das Hauptziel des Faches ist die Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz der Studierenden. Die Studenten erwerben neue Kenntnisse über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht (z.B. Flüchtlingskrise, religiöse Toleranz, Gender-Freiheit, Homosexualität etc.)
Výstupy z učení
Ziele des Kurses: - Schaffung des Bewusstseins für Verantwortung beim Unterrichten von Kulturstudien im Fremdsprachenbereich - Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz - Kenntniserwerb über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht
Osnova
  • 1. Vymezení cílů semináře, požadavků k zápočtu a společná volba jednoho společenského fenoménu 2. Volba perspektivy vlastního pojetí daného fenoménu (historie, politologie, sociologie, psychologie) a zadání rešerší (zdroje, postupy apod.) 3.Reflexe dílčích výsledků rešerší a postupů 4.Představení daného společenského jevu z pohledu jednotlivých disciplín a následná diskuse 5.Evaluace semináře, sebereflexe studentů 1. Ziele und Anforderungen zum Zapocet werden festgelegt, das Thema wird gemeinsam gewählt 2. Wahl der Perspektiven für eigene Bearbeitung des Themas (Geschichte, Politologie, Soziologie, Psychologie); Quellen und Tipps fürs Recherchieren werden angeboten 3. Reflexion von Abläufen und partiellen Ergebnissen der Recherchen 4. Präsentation des Themas aus der Hinsicht einzelner Disziplinen und anschließende Diskussion 5. Evaluation des Seminars, Selbstevaluation der Studierenden
Literatura
  • -
Výukové metody
vlastní rešerše, ústní prezentace mit PPT, diskuse Eigene Recherchen, mündliche Präsentation mit PPT, Diskussion
Metody hodnocení
Ústní prezentace výsledků vlastní rešerše k zadanému tématu (doprovozená PPT) Mündliche Präsentation der Ergebnisse aus eigener Recherche zum ausgewählten Thema (begleitet von PPT)
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
-
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.