PdF:SPk307 Specializace: Surdopedie 2 - Informace o předmětu
SPk307 Specializace: Surdopedie 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
Mgr. Erika Gavelčíková Dobišová (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (pomocník) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk307/Kombi01: So 9. 11. 8:00–13:50 učebna 30, Pá 15. 11. 8:00–13:50 učebna 30, Pá 22. 11. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 6. 12. 8:00–13:50 učebna 20, L. Hricová, M. Štibrányiová, L. Vrbecká Doležalová
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování specializace Surdopedie 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti získané v předmětech Základy speciální pedagogiky – surdopedie a Surdopedie Student se bude orientovat v možnostech rané intervence u jedinců se sluchovým postižením, bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením od raného věku až do období senia, bude znát systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, možnosti přípravy na povolání a profesního uplatnění těchto jedinců. Student se bude orientovat v nabídce sociálních služeb pro osoby se sluchovým postižením, včetně tlumočnických služeb. Student se dále seznámí s vizuálně-motorickými komunikačními prostředky, osvojí si základní dovednosti v této oblasti a bude schopný popsat význam jejich využití v praxi. Dále zde bude prezentováno téma jedinců s duálním smyslovým postižením, možnosti komunikace a péče o tyto jedince v průběhu celého života. Očekávané výsrupy: student se orientuje v možnostech komplexní péče o jedince se sluchovým postižením a systému vzdělávání; umí popsat komunikační systémy užívané osobami se sluchovým postižením; orientuje se v problematice hluchoslepoty.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v možnostech komplexní péče o jedince se sluchovým postižením a systému vzdělávání; umí popsat komunikační systémy užívané osobami se sluchovým postižením; orientuje se v problematice hluchoslepoty.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): Komplexní péče o jedince se sluchovým postižením. Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením. Poradenství ve školách a školských poradenských zařízeních. Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením (speciální školství, inkluzivní vzdělávání, sociální inkluze). Příprava na povolání a profesní uplatnění u jedinců se sluchovým postižením, možnosti poradenství. Vizuálně-motorické komunikační systémy a jejich uplatnění ve vzdělávání a v běžném životě. Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením. Organizace pro osoby se sluchovým postižením. Komunita Neslyšících. Hluchoslepota - duální smyslové postižení, systém péče, možnosti komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, skupinová práce, samostudium, plnění průběžných úkolů.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška (úspěšnost - 70 %) a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Povinná literatura Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Doporučená literatura Hricová, L., Doležalová, L. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Langer, J. (2007) Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc: UP PdF. Slánská Bímová, P., Okrouhlíková, L. (2008) Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Souralová, E. (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. Štěrbová, D. a kol. (2005) Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: UP.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokračování ve zvolené specializaci surdopedie. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk307