SPk307 Specializace: Surdopedie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
Mgr. Erika Gavelčíková Dobišová (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (pomocník)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk307/Kombi01: So 9. 11. 8:00–13:50 učebna 30, Pá 15. 11. 8:00–13:50 učebna 30, Pá 22. 11. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 6. 12. 8:00–13:50 učebna 20, L. Hricová, M. Štibrányiová, L. Vrbecká Doležalová
Předpoklady
Úspěšné absolvování specializace Surdopedie 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti získané v předmětech Základy speciální pedagogiky – surdopedie a Surdopedie Student se bude orientovat v možnostech rané intervence u jedinců se sluchovým postižením, bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením od raného věku až do období senia, bude znát systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, možnosti přípravy na povolání a profesního uplatnění těchto jedinců. Student se bude orientovat v nabídce sociálních služeb pro osoby se sluchovým postižením, včetně tlumočnických služeb. Student se dále seznámí s vizuálně-motorickými komunikačními prostředky, osvojí si základní dovednosti v této oblasti a bude schopný popsat význam jejich využití v praxi. Dále zde bude prezentováno téma jedinců s duálním smyslovým postižením, možnosti komunikace a péče o tyto jedince v průběhu celého života. Očekávané výsrupy:  student se orientuje v možnostech komplexní péče o jedince se sluchovým postižením a systému vzdělávání;  umí popsat komunikační systémy užívané osobami se sluchovým postižením;  orientuje se v problematice hluchoslepoty.
Výstupy z učení
Student se orientuje v možnostech komplexní péče o jedince se sluchovým postižením a systému vzdělávání; umí popsat komunikační systémy užívané osobami se sluchovým postižením; orientuje se v problematice hluchoslepoty.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):  Komplexní péče o jedince se sluchovým postižením.  Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením.  Poradenství ve školách a školských poradenských zařízeních.  Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením (speciální školství, inkluzivní vzdělávání, sociální inkluze).  Příprava na povolání a profesní uplatnění u jedinců se sluchovým postižením, možnosti poradenství.  Vizuálně-motorické komunikační systémy a jejich uplatnění ve vzdělávání a v běžném životě.  Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením.  Organizace pro osoby se sluchovým postižením.  Komunita Neslyšících.  Hluchoslepota - duální smyslové postižení, systém péče, možnosti komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, skupinová práce, samostudium, plnění průběžných úkolů.
Metody hodnocení
Písemná zkouška (úspěšnost - 70 %) a ústní zkouška.
Informace učitele
Povinná literatura Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Doporučená literatura Hricová, L., Doležalová, L. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Langer, J. (2007) Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc: UP PdF. Slánská Bímová, P., Okrouhlíková, L. (2008) Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Souralová, E. (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. Štěrbová, D. a kol. (2005) Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: UP.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokračování ve zvolené specializaci surdopedie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023.