PdF:SPk307 Specializace: Surdopedie 2 - Informace o předmětu
SPk307 Specializace: Surdopedie 2
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Erika Gavelčíková Dobišová (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk307/Kombi01: Pá 6. 11. 8:00–13:50 učebna 5, So 19. 12. 8:00–13:50 učebna 57, Pá 8. 1. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 15. 1. 8:00–13:50 učebna 57, L. Hricová, M. Štibrányiová, L. Vrbecká Doležalová
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování specializace Surdopedie 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti získané v předmětech Základy speciální pedagogiky – surdopedie a Surdopedie Student se bude orientovat v možnostech rané intervence u jedinců se sluchovým postižením, bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením od raného věku až do období senia, bude znát systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, možnosti přípravy na povolání a profesního uplatnění těchto jedinců. Student se bude orientovat v nabídce sociálních služeb pro osoby se sluchovým postižením, včetně tlumočnických služeb. Student se dále seznámí s vizuálně-motorickými komunikačními prostředky, osvojí si základní dovednosti v této oblasti a bude schopný popsat význam jejich využití v praxi. Dále zde bude prezentováno téma jedinců s duálním smyslovým postižením, možnosti komunikace a péče o tyto jedince v průběhu celého života. Očekávané výsrupy: student se orientuje v možnostech komplexní péče o jedince se sluchovým postižením a systému vzdělávání; umí popsat komunikační systémy užívané osobami se sluchovým postižením; orientuje se v problematice hluchoslepoty.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v možnostech komplexní péče o jedince se sluchovým postižením a systému vzdělávání; umí popsat komunikační systémy užívané osobami se sluchovým postižením; orientuje se v problematice hluchoslepoty.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): Komplexní péče o jedince se sluchovým postižením. Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením. Poradenství ve školách a školských poradenských zařízeních. Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením (speciální školství, inkluzivní vzdělávání, sociální inkluze). Příprava na povolání a profesní uplatnění u jedinců se sluchovým postižením, možnosti poradenství. Vizuálně-motorické komunikační systémy a jejich uplatnění ve vzdělávání a v běžném životě. Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením. Organizace pro osoby se sluchovým postižením. Komunita Neslyšících. Hluchoslepota - duální smyslové postižení, systém péče, možnosti komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, skupinová práce, samostudium, plnění průběžných úkolů.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška (úspěšnost - 70 %) a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Povinná literatura Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Doporučená literatura Hricová, L., Doležalová, L. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Langer, J. (2007) Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc: UP PdF. Slánská Bímová, P., Okrouhlíková, L. (2008) Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Souralová, E. (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. Štěrbová, D. a kol. (2005) Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: UP.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokračování ve zvolené specializaci surdopedie. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPk307