PdF:SPp115 Oftalmopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPp115 Oftalmopedie – základy oboru
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp115/01: Po 18:00–19:50 učebna 24, R. Janošková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku s důrazem na poradenství a podporu samostatného života osob nevidomých a osob s oslabeným viděním. Studenti získají znalosti o vlivu postižení zraku na kvalitu života, systému vzdělávání, speciálních pomůckách, poradenství a intervenci.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu: - rozumět specifickým projevům a vlivům zrakového postižení na osobnost člověka a na jeho vývoj - schopen klasifikovat zrakové postižení z různých hledisek - prezentovat možnosti poradenství a vzdělávání pro osoby s postižením zraku v ČR - zvládnout základy provázení člověka se zrakovým postižením - doporučit základní speciální pomůcky pro zvládnutí každodenního života člověka s oslabeným viděním a člověka nevidomého
- Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Anatomie zrakového orgánu. 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí. 4. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad. 5. Pomůcky pro slabozraké a nevidomé. 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 7. Osobnost člověka se zrakovým postižením. (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 8. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Edukace žáků s postižením zraku. Braillovo písmo. 10. Kombinovaná postižení. 11. Poradenství a intervence: poskytovatelé služeb, specifikace služeb. 12. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení. Hlavní chyby.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- doporučená literatura
- HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 162 s. ISBN 9788070135303. info
- HYCL, Josef a Lucie VALEŠOVÁ. Atlas oftalmologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2003, 151 s. ISBN 8072543822. info
- neurčeno
- ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
- KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
- VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
- KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
- SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. V Brně: Technické muzeum, 2006, 455 s. ISBN 8086413306. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, praktická ukázka, video
- Metody hodnocení
- ukončení dosažením minimálně 70% bodového zisku ze závěrečného zkoušení (ústně či písemně). Aktivní účast (min. 70%). Seminární práce.
- Informace učitele
- Předmět popisuje oftalmopedickou problematiku napříč lidským životem. Jedná se o úvodní rozcestník na který je možné v NMgr. navázat oftalmopedickou specializací. Bližší informace budou upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPp115