VP_Mod9 Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
10 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VP_Mod9/01: Pá 25. 10. 8:00–13:50 učebna 24, J. Beran
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování modulu je studující schopen vysvětlit problematiku speciálních vzdělávacích potřeb neprospívajících a talentovaných žáků, včetně žáků s poruchami chování. Umět aplikovat speciálně pedagogickou a pedagogocko-psychologickou diagnostiku a intervenční postupy u jednotlivých skupin žáků.
Osnova
  • Školní zralost, vývojové poruchy učení, neprospívající žáci, talentovaní žáci. Žáci s poruchami chování(ADHD, ADD), funkce asistenta pedagoga, spolupráce rodina škola. Styly učení žáků a studentů. Diagnostické metody.
Literatura
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 72 s. ISBN 9788086723259. info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 209 s. ISBN 807290213X. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
  • DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 248 s. ISBN 8071068403. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, diskuse s odborníky v oblasti
Metody hodnocení
písemný test (70%)
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.