XVVk04 Didaktika výtvarných činností

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVk04/01: Pá 27. 9. 18:00–19:50 ateliér 18A, Pá 11. 10. 10:00–11:50 ateliér 18A, Pá 18. 10. 10:00–11:50 ateliér 18A, Pá 13. 12. 18:00–19:50 ateliér 18A, H. Stadlerová
Předpoklady
Elementární teoretické znalosti (terminologie, umění a kultura) a výtvarné dovednosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podpora výtvarných činností byla vždy nedílnou součástí předškolního vzdělávání. RVP PV umožňuje realizaci daných cílů různorodými prostředky, které by měly zahrnovat i tvorbu. Je třeba znát její prostředky, nabízet je dětem v přiměřené formě tak, aby v maximální míře umožnily rozvoj dítěte, podporovaly jeho výtvarnou seberealizaci a aktivní přístup k učení. Cílem předmětu je porozumět možnostem a přínosu výtvarných činností v předškolním vzdělávání.
Výstupy z učení
Studenti se orientují v kurikulárním dokumentu, jsou schopni kompetentně projektovat, realizovat a reflektovat výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání, vymezit a obhájit přínos výtvarných činností jako prostředku realizace cílů předškolního vzdělávání. Zpracují písemnou reflexe a pořídí fotodokumentace výtvarné činnosti v mateřské škole – (aktivní ověření teoretických znalostí a praktických výtvarných dovedností).
Osnova
  • Výtvarná výchova jako součást rozvoje celé osobnosti dítěte. Proudy ve výtvarné výchově v kontextu předškolního vzdělávání. Výtvarné činnosti a kurikulární dokument (RVP PV). Příležitosti k učení, cíl, námět, motivace, výtvarný problém, úkol, výtvarné prostředky) Výtvarné činnosti v reálné školní praxi, příklady dobré praxe. Popis a reflexe realizované výtvarné činnosti realizované formou mikrovýstupu, prezentace, obhajoba metod, forem, výtvarných prostředků. Kritéria hodnocení výsledků výtvarných činností dětí.
Literatura
  • Babyrádová, H. (2004). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008). Století dítěte a výzva obrazů. Brno: MU. Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte:[dětská kresba z po
Výukové metody
teoretická příprava, praktický výstup
Metody hodnocení
analýza dat, prezentace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.