PdF:XVVk04 Didaktika výtvarných činností - Informace o předmětu
XVVk04 Didaktika výtvarných činností
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XVVk04/01: Pá 27. 9. 18:00–19:50 ateliér 18A, Pá 11. 10. 10:00–11:50 ateliér 18A, Pá 18. 10. 10:00–11:50 ateliér 18A, Pá 13. 12. 18:00–19:50 ateliér 18A, H. Stadlerová
- Předpoklady
- Elementární teoretické znalosti (terminologie, umění a kultura) a výtvarné dovednosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Podpora výtvarných činností byla vždy nedílnou součástí předškolního vzdělávání. RVP PV umožňuje realizaci daných cílů různorodými prostředky, které by měly zahrnovat i tvorbu. Je třeba znát její prostředky, nabízet je dětem v přiměřené formě tak, aby v maximální míře umožnily rozvoj dítěte, podporovaly jeho výtvarnou seberealizaci a aktivní přístup k učení. Cílem předmětu je porozumět možnostem a přínosu výtvarných činností v předškolním vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Studenti se orientují v kurikulárním dokumentu, jsou schopni kompetentně projektovat, realizovat a reflektovat výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání, vymezit a obhájit přínos výtvarných činností jako prostředku realizace cílů předškolního vzdělávání. Zpracují písemnou reflexe a pořídí fotodokumentace výtvarné činnosti v mateřské škole – (aktivní ověření teoretických znalostí a praktických výtvarných dovedností).
- Osnova
- Výtvarná výchova jako součást rozvoje celé osobnosti dítěte. Proudy ve výtvarné výchově v kontextu předškolního vzdělávání. Výtvarné činnosti a kurikulární dokument (RVP PV). Příležitosti k učení, cíl, námět, motivace, výtvarný problém, úkol, výtvarné prostředky) Výtvarné činnosti v reálné školní praxi, příklady dobré praxe. Popis a reflexe realizované výtvarné činnosti realizované formou mikrovýstupu, prezentace, obhajoba metod, forem, výtvarných prostředků. Kritéria hodnocení výsledků výtvarných činností dětí.
- Literatura
- Babyrádová, H. (2004). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008). Století dítěte a výzva obrazů. Brno: MU. Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte:[dětská kresba z po
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktický výstup
- Metody hodnocení
- analýza dat, prezentace
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/XVVk04