XVVp01 Tvorba a dítě předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (cvičící), doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (zástupce)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVp01/01: St 10:00–11:50 4008, P. Novotná
XVVp01/02: Út 18:00–19:50 učebna 2, H. Stadlerová
XVVp01/03: St 12:00–13:50 učebna 14, H. Stadlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sledovat specifika dětského výtvarného projevu; poznávat prostředky, jak iniciovat autentický výtvarný projev; aktivně objevovat tvorbou umělců hledajícím inspiraci ve výtvarném projevu dětí a spontánním umění.
Osnova
  • Souvislosti mezi vývojem psychiky a vývojem dětského výtvarného projevu. Interpretace dětského výtvarného projevu (kazuistika). Spontánní a řízený výtvarný projev dítěte v kontextu předškolní vzdělávání. Diagnostické možnosti dětského výtvarného projevu. Metody a formy iniciace dětského výtvarného projevu - praktické příklady, výstupy, reflexe. Výtvarné umění a předškolní vzdělávání - inspirace, realizace výtvarných činností.
Literatura
  • Stadlerová, H. & kol. (2011). Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: MUNI PRESS.
  • Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE.
  • Babyrádová, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Nakladatelství MU v Brně.
  • Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
Výukové metody
teoretická příprava, interpretace dětské tvorby a vybrané umělecké tvorby
Metody hodnocení
vypracování případové studie
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.