PdF:XVVp01 Tvorba a dítě - Informace o předmětu
XVVp01 Tvorba a dítě předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XVVp01/01: každý lichý čtvrtek 11:00–14:50 učebna 15, kromě Čt 27. 10., P. Novotná
XVVp01/02: každý sudý čtvrtek 11:00–14:50 učebna 15, P. Novotná - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je sledovat specifika dětského výtvarného projevu; poznávat prostředky, jak iniciovat autentický výtvarný projev; aktivně objevovat tvorbou umělců hledajícím inspiraci ve výtvarném projevu dětí a spontánním umění.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: - porozumět specifickým znakům dětského výtvarného projevu; - porozumět cílům výtvarných činností v předškolním vzdělávání; - aktivně se zajímat o výtvarné umění.
- Osnova
- Souvislosti mezi vývojem psychiky a vývojem dětského výtvarného projevu. Interpretace dětského výtvarného projevu (kazuistika). Spontánní a řízený výtvarný projev dítěte v kontextu předškolní vzdělávání. Diagnostické možnosti dětského výtvarného projevu. Metody a formy iniciace dětského výtvarného projevu - praktické příklady, výstupy, reflexe. Výtvarné umění a předškolní vzdělávání - inspirace, realizace výtvarných činností.
- Literatura
- doporučená literatura
- Stadlerová, H. & kol. (2011). Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: MUNI PRESS.
- Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE.
- Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
- STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ a Eva KALIČINSKÁ. Děti pro Lidice. Children for Lidice. International Childrens Exhibition of Fine Arts Lidice. první. Brno: Památník Lidice. Masarykova univerzita., 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8823-8. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Bianka. In Spontánní umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 2010, s. 270-275, 5 s. 1. vyd. Brno, 360 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU. ISBN 978-80-210-5400-4. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
- neurčeno
- Babyrádová, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Nakladatelství MU v Brně.
- STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, interpretace dětské tvorby a vybrané umělecké tvorby
- Metody hodnocení
- aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), teoretická domácí příprava, průběžné plnění domácích zadání, vypracování případové studie
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/XVVp01