ZS1MP_DI1 Didaktika HV 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_DI1/01: Út 9:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
ZS1MP_DI1/02: Čt 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
ZS1MP_DI1/03: Čt 9:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
ZS1BP_PHV Praktikum z hudební výchovy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Didaktika hudební výchovy je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z hudební teorie, harmonie, dějiny hudby, nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. V souladu se současnými trendy výchovy a vzdělání je pozornost věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Dále je důraz kladen na integrativní pojetí předmětu, které přispívá k pochopení souvislostí mezi jednotlivými druhy umění.
Osnova
  • Vokální činnosti – postup při nácviku vícehlasu. Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Metoda Ku-ku; F. Lýsek; L. Daniel: tonální písňová metoda, výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění. Práce s dvoutaktím, čtyřtaktím – hudební perioda, věta; předehra, mezihra, dohra k písním. Taktování – 2/4, ¾, 4/4 takt, předtaktí (česká národní hymna). Rytmické a rytmicko–pohybové činnosti: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Rozvoj rytmického cítění a hra na tělo. Základy hry na sopránovou zobcovou flétnu.
Literatura
    povinná literatura
  •  LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004.  SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
  •  HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
  •  SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
  • KLINDERA, J. Hudební nauka I., II., III. – V. Praha: ARED 2002.
    doporučená literatura
  • LÝSEK, F. Metodika hudební výchovy 1. – 5. ročníku ZDŠ. Praha, 1975.
  • JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • Knopová, B. - Koutský, J. Písničko, pojďme si hrát! Praha: ALBRA, 2002. 30s.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • Knopová, B. - Koutský, J. Ahoj, písničko! Praha: PANSOFIA, 1998. 30s.
  • FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení, jednohlasá/vícehlasá píseň: práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Orientace v dur tonálním systému. Student dovede pracovat a v praxi využívat tonální písňovou metodu. Rozvoj rytmických dovedností.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. b) Práce s textem (říkadlo, báseň) – 5 říkadel/básniček: doprovod na elementární rytmické hudební nástroje či pohybové ztvárnění. c) 10 lidových písní (z toho 2 písně dvojhlasé) pro 1. a 2. ročník ZŠ, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír a dirigování. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C, D, G, F dur; 5 lidových písní, 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). e) Písemné zpracování přípravy hudební výchovy pro 1./2. ročník ZŠ.
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu IHVp09.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.