PdF:CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax 1 - Informace o předmětu
CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- individuální konzultace. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- CJ3BP_JMor Morfologie současného ČJ
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ3BP_JMor (Morfologie současného českého jazyka). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je:
(a) osvojení základní syntaktické terminologie;
(b) vytvoření a rozvoj dovedností aplikovat detailní teoretické znalosti při analýze věty jednoduché;
(c) vytvoření a rozvoj schopnosti interpretovat výpověď jako základní komunikační jednotku;
(d) vytvoření a rozvoj schopnosti vysvětlit podíl jazykových prostředků na vyjadřování komunikační funkce výpovědi. - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
(a) ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché;
(b) je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční;
(c) dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax);
(d) vysvětlí vztah mezi formální a sémantickou stránkou (povrchovou a hloubkovou strukturou) věty;
(e) dokáže správně interpretovat prostředky komunikačních funkcí v závislosti na komunikační situaci a kontextu. - Osnova
- 1. Syntax jako lingvistická disciplína. Syntax sémantická a syntax formální. Významné osobnosti české syntaxe. Významné syntaktické práce.
- 2. Základní syntaktické pojmy: věta, souvětí, text; výpověď, výpovědní spojení, promluva.
- 3. Výpověď. Propoziční obsah výpovědi a komunikační funkce výpovědi.
- 4. Modalita výpovědi, prostředky jejího vyjadřování. Modalita jistotní. Modalita voluntativní. Funkce modálních sloves, postojových predikátorů a částic při vyjadřování modality výpovědi.
- 5. Emocionální postoje mluvčího a jejich vyjadřování.
- 6. Větné struktury. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace). Vyjadřování determinace shodou, řízeností a přimykáním .
- 7. Věta jednoduchá. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Různé pohledy na stavbu věty jednoduché: syntaxe analytická, syntax valenční.
- 8. Větné členy základní a rozvíjející. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty. Typ bezpodmětových vět podle významu a typu přísudku.
- 9. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa.
- 10. Sémantická stránka větných struktur. Valence a intence. Sémantické role participantů ve větě. Sémantická hierarchizace větné struktury.
- 11. Možnost využití materiálu Českého národního korpusu pro sledování vybraných syntaktických jevů.
- Literatura
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- DANEŠ, František, Zdeněk HLAVSA a Miroslav GREPL. Mluvnice češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor o vybraných problémech skladby;
- Problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- Samostatná analýza věty s poznáváním větných členů a větných vztahů;
- samostudium - Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou, která má část písemnou a část ústní.
1. Písemná praktická část obsahuje 30-40 dílčích syntaktických jevů, pro klasifikaci výsledku známkou E musí student správné určit 75 % z nich. Úspěšné zvládnutí části písemné je předpokladem pro přihlášení k ústní zkoušce.
2. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu a okruhy zveřejněnými na webové stránce (viz Odkaz na webovou stránku předmětu). Student si u zkoušky losuje 2 otázky, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování.
Výsledná známka zahrnuje výsledek písemné i ústní zkoušky.
Pokud student neuspěje u termínu písemné zkoušky, je z tohoto zkušebního termínu hodnocen známkou "F" z celé zkoušky.
Pokud student uspěje u písemné zkoušky, ale neuspěje u zkoušky ústní, v opravném termínu již skládá pouze zkoušku ústní. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1211
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/CJ3BP_JSy1