IPPp07 Asistentská pedagogická praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp07/01: Po 12:00–12:50 učebna 24, P. Najvar
IPPp07/02: Po 9:00–9:50 učebna 36, P. Najvar
IPPp07/03: Po 12:00–12:50 učebna 34, P. Vystrčilová
IPPp07/04: Po 9:00–9:50 učebna 41, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je uvést studenta do podmínek reálného edukačního procesu, což usnadňuje jeho postupný přechod z role studenta k roli učitele. Záměrem je sledovat jednání učitele v pedagogických situacích, vztahy mezi učitelem a žáky a mezi spolužáky a zapojovat studenty do asistentských činností.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže: prezentovat záznamy pozorování edukačního prostředí, rozhovorů s učiteli, žáky; objasnit na příkladech uplatnění hodnotové dimenze v procesu výchovy a vzdělávání; navrhnout konkrétní edukační strategie pro žáky s cílem vytvořit pozitivní klima ve třídě; charakterizovat projevy chování a jednání žáků v kontextu s jejich vývojovými a individuálními zvláštnostmi.
Osnova
  • 1. Pozorování edukačního prostředí s následným rozborem a pojmenováním klíčových momentů ve vyučování;
  • 2. Poznávání světa žáka, jeho způsobu vnímání a učení (jak žák myslí, cítí, jedná, důvody a příčiny žákova chování a jednání s cílem porozumět jeho potřebám).
  • 3. Vykonání a reflexe asistentských prací v podobě individuální podpory žákům, přípravy výukových materiálů, oprav sešitů apod. podle pokynů cvičného učitele.
Literatura
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele aneb Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1.stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
Výukové metody
diskuse, reflexe pedagogického deníku jako součásti studentského portfolia; prezentace reflexe ve skupinové diskusi.
Metody hodnocení
Zápočet: seminární diskuse.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.