IPPp07 Asistentská pedagogická praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 16. 9. 8:00–9:50 kancelář vyučujícího
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPPp07/01: St 8:00–8:50 učebna 36, kromě St 26. 10., P. Najvar
IPPp07/02: Po 13:00–13:50 učebna 33, kromě Po 24. 10., P. Najvar
IPPp07/03: Po 10:00–10:50 učebna 35, kromě Po 24. 10., P. Vystrčilová
IPPp07/04: Po 14:00–14:50 učebna 33, kromě Po 24. 10., P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je uvést studenta do podmínek reálného edukačního procesu, což usnadňuje jeho postupný přechod z role studenta k roli učitele. Záměrem je sledovat jednání učitele v pedagogických situacích, vztahy mezi učitelem a žáky a mezi spolužáky a zapojovat studenty do asistentských činností.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže: prezentovat záznamy pozorování edukačního prostředí, rozhovorů s učiteli, žáky; objasnit na příkladech uplatnění hodnotové dimenze v procesu výchovy a vzdělávání; navrhnout konkrétní edukační strategie pro žáky s cílem vytvořit pozitivní klima ve třídě; charakterizovat projevy chování a jednání žáků v kontextu s jejich vývojovými a individuálními zvláštnostmi.
Osnova
  • 1. Pozorování edukačního prostředí s následným rozborem a pojmenováním klíčových momentů ve vyučování;
  • 2. Poznávání světa žáka, jeho způsobu vnímání a učení (jak žák myslí, cítí, jedná, důvody a příčiny žákova chování a jednání s cílem porozumět jeho potřebám).
  • 3. Vykonání a reflexe asistentských prací v podobě individuální podpory žákům, přípravy výukových materiálů, oprav sešitů apod. podle pokynů cvičného učitele.
Literatura
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele aneb Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1.stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
Výukové metody
diskuse, reflexe pedagogického deníku jako součásti studentského portfolia; prezentace reflexe ve skupinové diskusi.
Metody hodnocení
Zápočet: seminární diskuse.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.