IVc514 Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje filozofická východiska behaviorální analýzy jako vědy a vysvětluje dimenze aplikované behaviorální analýzy. V rámci předmětu budou také zopakována vybraná témata konceptů a principů, související s problematikou intervencí. V návaznosti na předmět Aplikace metod behaviorální změny rozšiřuje kurz dovednosti studentů o vybrané postupy posilování a oslabování chování, vyhasínání a specifické postupy využití trestání. Předmět se dále zaměřuje na praktické dovednosti při tvorbě intervenčních cílů, výběr intervencí založených na behaviorálním hodnocení a vědecké evidenci. Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální analytik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které jsou sociálně významné a napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti pro tvorbu individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí. Cílem je také představit způsoby monitoringu a supervize individuálních programů a hodnocení praxe, které provádí behaviorální analytik v roli supervizora. Cílem kurzu je představit studentům vybraná filozofická východiska behaviorální vědy, upevnit znalost vybraných konceptů a principů behaviorální analýzy, představit studentům intervenci a implementaci behaviorálních programů a propojit je s aktivitami supervize a tréninku poskytovatelů intervence.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu dokáží vysvětlit filozofická východiska behaviorální vědy a popsat jednotlivé dimenze aplikované behaviorální analýzy. Dále umí navrhnout cíle vypracovat plán behaviorální intervence, znají teoreticky a provedou prakticky postupy diferencovaného posilování ke snížení výskytu chování. Umí využít pokročilé postupy a protokoly vyhasínání a postupy redukce problémového chování s využitím pozitivních a negativních trestů. Dokáží výše uvedené postupy zprostředkovat behaviorálním technikům a případně dalším zainteresovaným osobám. V roli supervizora dohlíží na jejich bezchybnou implementaci. Absolventi dokáží objektivně měřit výkon supervidovaného a poskytnout mu formativní zpětnou vazbu.
Osnova
  • filozofická východiska behaviorální analýzy
  • dimenze aplikované behaviorální analýzy
  • posílení, rozvrhy, automatické a sociálně podmíněné posílení
  • podmíněné, nepodmíněné a generalizované posílení a tresty, vyhasínání
  • postupy využívající posílení pro redukci chování
  • pozitivní a negativní trest
  • měřitelné a pozorovatelné cíle intervence
  • výsledky hodnocení a vědecké poznatky pro stanovení intervence
  • stanovení cíle a strategie intervence dle klientových preferencí, rizik, sociální validity atd.
  • důvody pro využití behaviorálně analytické supervize
  • rizika neefektivní supervize
  • povinnosti supervizora a supervidovaného
  • stanovení supervizních cílů dle dovedností supervidovaného
  • trénink hodnocení a intervenčních postupů
Literatura
  • CATANIA, A.C. (2013). Learning (5th ed.). Cornwall on Hudson: Sloan Publishing.
  • NATIONAL AUTISM CENTER (2009). National Standards Project, Findings and Conclusions, Addressing the need for evidence-based practice guidelines for autism spectrum disorders. National Autism Center: Randolph, MA.
  • MAURICE, C., GREEN, G., & LUCE, S. (Eds.). (1996) Behavioral intervention for young children with autism: a manual for parents and professionals. Austin: Pro-Ed.
  • SKINNER, B.F. (1957). Verbal behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.
  • SUNDBERG, M.L, & PARTINGTON, J.W. (1998). Teaching language to children with autism or other disabilities. Pleasant Hill, CA: Behavior Analysts, Inc.
  • SKINNER, B.F. (1969). Contingencies of reinforcement: A theoretical analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.
  • BAER, D.M. (1981). How to plan for generalization. Austin: Pro-Ed.
  • FISHER, W., PIAZZA, C., & ROANE, H. (2020). Handbook of Applied Behavior Analysis (2nd Ed). Guilford Publications.
  • GREER, Robert Douglas a Denise E. ROSS. Verbal behavior analysis : inducing and expanding new verbal capabilities in children with language delays. Boston: Pearson/A and B, 2008, xiii, 322. ISBN 9780205458370. info
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. New Jersey: Pearson, Merrill Prentice Hall, 2007, xxvii, 770. ISBN 9780131421134. info
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
15 h teorie, 30 h cvičení.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.