IVc514 Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Mgr. Vendula Sunková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje filozofická východiska behaviorální analýzy jako vědy a vysvětluje dimenze aplikované behaviorální analýzy. V rámci předmětu budou také zopakována vybraná témata konceptů a principů, související s problematikou intervencí. V návaznosti na předmět Aplikace metod behaviorální změny rozšiřuje kurz dovednosti studentů o vybrané postupy posilování a oslabování chování, vyhasínání a specifické postupy využití trestání. Předmět se dále zaměřuje na praktické dovednosti při tvorbě intervenčních cílů, výběr intervencí založených na behaviorálním hodnocení a vědecké evidenci. Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální analytik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které jsou sociálně významné a napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti pro tvorbu individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí. Cílem je také představit způsoby monitoringu a supervize individuálních programů a hodnocení praxe, které provádí behaviorální analytik v roli supervizora. Cílem kurzu je představit studentům vybraná filozofická východiska behaviorální vědy, upevnit znalost vybraných konceptů a principů behaviorální analýzy, představit studentům intervenci a implementaci behaviorálních programů a propojit je s aktivitami supervize a tréninku poskytovatelů intervence.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu dokáží vysvětlit filozofická východiska behaviorální vědy a popsat jednotlivé dimenze aplikované behaviorální analýzy. Dále umí navrhnout cíle vypracovat plán behaviorální intervence, znají teoreticky a provedou prakticky postupy diferencovaného posilování ke snížení výskytu chování. Umí využít pokročilé postupy a protokoly vyhasínání a postupy redukce problémového chování s využitím pozitivních a negativních trestů. Dokáží výše uvedené postupy zprostředkovat behaviorálním technikům a případně dalším zainteresovaným osobám. V roli supervizora dohlíží na jejich bezchybnou implementaci. Absolventi dokáží objektivně měřit výkon supervidovaného a poskytnout mu formativní zpětnou vazbu.
Osnova
  • filozofická východiska behaviorální analýzy
  • dimenze aplikované behaviorální analýzy
  • posílení, rozvrhy, automatické a sociálně podmíněné posílení
  • podmíněné, nepodmíněné a generalizované posílení a tresty, vyhasínání
  • postupy využívající posílení pro redukci chování
  • pozitivní a negativní trest
  • měřitelné a pozorovatelné cíle intervence
  • výsledky hodnocení a vědecké poznatky pro stanovení intervence
  • stanovení cíle a strategie intervence dle klientových preferencí, rizik, sociální validity atd.
  • důvody pro využití behaviorálně analytické supervize
  • rizika neefektivní supervize
  • povinnosti supervizora a supervidovaného
  • stanovení supervizních cílů dle dovedností supervidovaného
  • trénink hodnocení a intervenčních postupů
Literatura
  • FISHER, W., PIAZZA, C., & ROANE, H. (2020). Handbook of Applied Behavior Analysis (2nd Ed). Guilford Publications.
  • CATANIA, A.C. (2013). Learning (5th ed.). Cornwall on Hudson: Sloan Publishing.
  • SUNDBERG, M.L, & PARTINGTON, J.W. (1998). Teaching language to children with autism or other disabilities. Pleasant Hill, CA: Behavior Analysts, Inc.
  • BAER, D.M. (1981). How to plan for generalization. Austin: Pro-Ed.
  • SKINNER, B.F. (1969). Contingencies of reinforcement: A theoretical analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.
  • SKINNER, B.F. (1957). Verbal behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.
  • NATIONAL AUTISM CENTER (2009). National Standards Project, Findings and Conclusions, Addressing the need for evidence-based practice guidelines for autism spectrum disorders. National Autism Center: Randolph, MA.
  • MAURICE, C., GREEN, G., & LUCE, S. (Eds.). (1996) Behavioral intervention for young children with autism: a manual for parents and professionals. Austin: Pro-Ed.
  • GREER, Robert Douglas a Denise E. ROSS. Verbal behavior analysis : inducing and expanding new verbal capabilities in children with language delays. Boston: Pearson/A and B, 2008, xiii, 322. ISBN 9780205458370. info
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. New Jersey: Pearson, Merrill Prentice Hall, 2007, xxvii, 770. ISBN 9780131421134. info
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
15 h teorie, 30 h cvičení.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.