XPPp06 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–12:50 učebna 37
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XPPp06/01: Po 13:00–14:50 učebna 37, T. Fikarová, Z. Syslová
XPPp06/02: Po 15:00–16:50 učebna 37, T. Fikarová, Z. Syslová
XPPp06/03: Po 17:00–18:50 učebna 37, T. Fikarová, Z. Syslová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Směřuje k tomu, aby se cíleně zabýval osobností dítěte, jeho schopnostmi, znalostmi, dovednostmi, potřebami a zvláštnostmi a na základě zjištěných poznatků podporoval rozvoj osobnosti každého dítěte. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Na konci výuky bude student schopen:
- identifikovat znalosti, potřeby a zvláštnosti dítěte;
- popsat diagnostický proces;
- efektivně použít diagnostické metody;
- vyhodnotit silné a slabé stránky dostupných standardizovaných diagnostických nástrojů;
- vysvětlit chyby v diagnostikování;
- aplikovat poznatky z diagnostického procesu do plánování a realizace vzdělávací práce;
- navrhnout plán podpory;
Osnova
  • 1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. 2. Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Diagnostika skupiny vrstevníků. 4. Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. 5. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0 – 8 roků). 6. Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti, možné chyby a zkreslení. 7. Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období. 8. Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. 9. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. 10. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 11. Tvorba portfolií dětí. 12. Autodiagnostika učitele.
Literatura
    povinná literatura
  • Bednářová J., Šmardová V. 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
  • Syslová Z., Kratochvílová J. 2017. Metodika pro učitele: Praktická příručka k diagnostickému nástroji PREDICT. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
    doporučená literatura
  • Vágnerová M. 2008. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
  • Bednářová J., Šmardová V. 2008. Školní zralost. Brno: Computer Press.
  • SYSLOVÁ, Zora. Strategie vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí. In Jak správně rozvíjet předškolní dítě? 2016. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole?. Online. 2014, 27 s. URL info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
  • TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 113 s. ISBN 8024414260. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.