XPPp06 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–13:50 učebna 38
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XPPp06/01: Po 14:00–15:50 učebna 38, T. Fikarová, Z. Syslová
XPPp06/02: Po 16:00–17:50 učebna 38, T. Fikarová, Z. Syslová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Směřuje k tomu, aby se cíleně zabýval osobností dítěte, jeho schopnostmi, znalostmi, dovednostmi, potřebami a zvláštnostmi a na základě zjištěných poznatků podporoval rozvoj osobnosti každého dítěte. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: • definovat základní pojmy pedagogicko-psychologické diagnostiky; • popsat průběh diagnostického procesu v mateřské škole; • vysvětlit podstatu jednotlivých typů pedagogicko-psychologické diagnostiky; • charakterizovat základní diagnostické metody; • ilustrovat použití daných diagnostických metod na konkrétních případech; • na základě typických projevů vyslovovat pedagogické diagnózy a prognózy; • provádět autodiagnostiku pedagoga; • interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření, zvolit vhodný diagnostický nástroj, využít ve školní praxi běžně dostupná data o žákovi, prezentovat výsledky srozumitelným způsobem kolegům a rodičům; • na základě výsledků vyšetření navrhnout implementace a opatření na individuální úrovni.
Osnova
  • 1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. 2. Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Diagnostika skupiny vrstevníků. 4. Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. 5. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0 – 8 roků). 6. Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti, možné chyby a zkreslení. 7. Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období. 8. Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. 9. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. 10. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 11. Tvorba portfolií dětí. 12. Autodiagnostika učitele.
Literatura
    doporučená literatura
  • SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Metodika pro učitele. Praktická příručka k diagnostickému nástroji PREDICT. První. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2018, 55 s. ISBN 978-80-7496-358-2. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. Brno: Edika, 2015, iii, 100. ISBN 9788026607939. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole?. Online. 2014, 27 s. URL info
  • SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení : soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 63 s. ISBN 8071787361. info
    neurčeno
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.