IVVp06 Didaktika výtvarné výchovy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVVp06/01: St 22. 9. až St 15. 12. St 10:00–11:50 učebna 15, H. Stadlerová
IVVp06/02: St 22. 9. až St 15. 12. St 12:00–13:50 učebna 15, H. Stadlerová
IVVp06/03: St 22. 9. až St 15. 12. St 8:00–9:50 učebna 15, H. Stadlerová
IVVp06/04: St 22. 9. až St 15. 12. St 14:00–15:50 učebna 15, H. Stadlerová
Předpoklady
IVVp01 Úvod do studia VV && IVVp02 Umění a tvorba 1 && IVVp03 Umění a tvorba 2 && IVVp04 Umění a tvorba 3 && IVVp05 Umění a tvorba 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit specifické aspekty dětského výtvarného projevu jako východiska realizace cílů výtvarné výchovy. Kompetentně projektovat, realizovat a reflektovat lekci výtvarné výchovy v rámci mikrovýstupů a pedagogické praxe.
Výstupy z učení
Student bude schopen: - rozpoznat specifické znaky dětského výtvarného projevu; - porozumět cílům současné výtvarné výchovy; - kompetentně projektovat, realizovat a reflektovat lekci výtvarné výchovy.
Osnova
  • Dětský výtvarný projev jako východisko výtvarné výchovy (dispozice, ontogeneze). Výchova uměním. Vzdělávací program a proměny cílů výtvarného školení. Školní vzdělávací programy. Projektování výuky, struktura vyučovací lekce (cíl, námět, motivace, výtvarný problém, úkol, výtvarné prostředky). Hodnocení ve výtvarné výchově, sebereflexe učitele.
Literatura
  • Babyrádová, H. (2004). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008). Století dítěte a výzva obrazů. Brno: MU. Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte:[dětská kresba z po
Výukové metody
Teoretická příprava, projekty lekcí výtvarné výchovy; prezentace výtvarných aktivit.
Metody hodnocení
Aktivní účast v semináři (min. 80% docházka);písemná příprava výtvarné lekce; popis a dokumentace průběhu lekce, reflexe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.