MSBP_LLM6 Literatura 6

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
MSBP_LLM4 Literatura 4 && NOW( MSBP_LLM5 Literatura 5 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na praktické aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty.
Výstupy z učení
Seminář z didaktiky literární výchovy Student si v předmětu osvojí různorodé praktické aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou a bude schopen tyto dovednosti aplikovat v literárněvýchovných činnostech v mateřské škole. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty.
Osnova
  • 1. Výběr textů pro práci s dětmi předškolního věku, role literatury v emocionálním a sociálním rozvoji dítěte. 2. Podstata a funkce didaktické interpretace. 3. Interpretační práce s poezií pro předškolní věk. 4. Interpretační práce s vybranými prozaickými žánry. 5. Reprodukční činnosti, dětský přednes. 6. Tvořivé činnosti při práci s literaturou, slovesné, výtvarné. 7. Práce s ilustrací dětských knih. 8. Dramatizace, prvky dramatické výchovy v práci s literárním textem. 9. Herní činnosti jako součást literárněvýchovných aktivit.
Literatura
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse nad odbornými problémy předmětu, aktivní práce studentů se vzorovými texty, praktické aktivity.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: písemné zpracování výběrové tematické bibliografie (bibliografický údaj s krátkou anotací; tematické okruhy zadány na začátku výuky) beletristických knih pro děti předškolního věku doplněné náměty na jejich využití při různých aktivitách v mateřské škole s důrazem na možnosti rozvíjení estetické vnímavosti. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Informace učitele
Tento předmět se jako předmět se starým kódem může týkat pouze jednotlivců. V takovémto případě student kontaktuje vyučujícího a domluví se na podmínkách splnění předmětu individuálně. Předmět není rozvrhován.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Seminář z didaktiky literární výchovy.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.