PdF:Ze0122 Didaktika geografie pro bakalá - Informace o předmětu
Ze0122 Didaktika geografie pro bakalářské studium
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Štěpán Horký (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0122/01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 10:00–11:50 učebna 5a, E. Hofmann
Ze0122/02: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 14:00–15:50 učebna 5a, E. Hofmann
Ze0122/03: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 12:00–13:50 učebna 5a, E. Hofmann - Předpoklady
- Předmět odpovídá svým zaměřením názvu a pojetí studijního oboru – Zeměpis se zaměřením na vzdělávání. Zabývá se zejména začleněním obsahu jednotlivých geografických disciplín obsažených v Bc. studiu do současného kurikula základní školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat přehled o tom, jaká témata se na základních školách v zeměpisu probírají a jakým způsobem je zeměpisné učivo řazeno v jednotlivých ročnících základní školy.
- Výstupy z učení
- Výstupy: Student...
- Pojmenuje specifika zeměpisu jako vyučovacího předmětu.
- Charakterizuje zařazení zeměpisu v kurikulu základní školy.
- Analyzuje a zhodnotí, jak je implementováno učivo dílčích geografických disciplín vzhledem k očekávaným výstupům v kurikulu základní školy.
- Analyzuje a zhodnotí současné státní a školní dokumenty, které se vztahují k zeměpisnému kurikulu základní školy.
- Popíše různé modely výstavby kurikula na jednotlivých stupních škol.
- Charakterizuje a na příkladech vysvětlí moderní trendy ve výuce zeměpisu. - Osnova
- - Postavení zeměpisu na hranici přírodních a společenských věd.
- - Geografie a zeměpis, vztah vědního oboru a vyučovacího předmětu ve škole.
- - Řazení a návaznosti zeměpisného učiva na jednotlivých stupních škol.
- - Nové trendy v geografii a výuce zeměpisu.
- - Bílá kniha, RVP, ŠVP.
- Literatura
- povinná literatura
- MARADA,M., ŘEZNÍČKOVÁ. D., a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. https://www.egeografie.cz/.
- KNECHT, Petr a Eduard HOFMANN. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Informace České geografické společnosti. Praha: Česká geografická společnost, 2013, roč. 32, č. 2, s. 13-25. ISSN 1213-1075. URL info
- neurčeno
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- JANÍK, Tomáš a Iva STUCHLÍKOVÁ. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione. 2010, roč. 1, č. 1, s. 5-32, 23 s. ISSN 1804-7106. info
- Výukové metody
- Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři.
- Metody hodnocení
- Vypracování zadaných cvičení, včasné odevzdání a jejich schválení vyučujícím předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/Ze0122