CJp002 Úvod do studia jazyka a jazykovědy

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–10:50 učebna 50, kromě Po 24. 10.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Seznámení se se základními obecnějazykovědnými pojmy a se základním pojetím jazyka a řeči především z hlediska strukturální lingvistiky.
2. Seznámení se s pojetím národního jazyka a jeho stratifikací.
3. Pohloubení elementárních znalostí z jednotlivých jazykovědných disciplín.
4 Získání schopnosti definovat základní lingvistické termíny z lingvistických disciplín.
5. Vytvoření předpokladů pro studium dalších jazykovědných disciplín.
6. Představení elektronických zdojů a nástrojů, které jsou k dispozici pro studium českého jazyka.
Předmět zohledňuje požadavky akreditace zaměřené na informační a komunikační technologie (ICT).
Výstupy z učení
Předpokládá se, že po absolvování předmětu student:
1. zná základní lingvistickou terminologii (jazyk, řeč, jazyková situace, komunikace) i terminologii mezioborovou (znak, význam, smysl, komunikace), a na základě těchto znalostí umí vysvětlit vztah mezi jazykem a řečí, mezi pojmy jazyk a znak, význam a smysl v jazyce;
2. zná jazyky Evropy a světa, dokáže vysvětlit postavení češtiny mezi národními jazyky států Evropské unie; na základě znalosti termínů komunikace, jazyková situace, národní jazyk dokáže vysvětlit jazykovou situaci na území České republiky i jiných zemí Evropy;
3. zná jazykové příručky, dokáže je využít v praxi a doporučit vhodnou příručku pro řešení problémů při produkci textů; zná jazykovědné časopisy a jejich zaměření tak, aby v budoucnu dokázal vytvořit rešerši ke zvolenému tématu jazykovědné seminární nebo závěrečné práce;
4. dokáže vysvětlit požadavky na rozvoj komunikačních kompetencí ve školské praxi;
5. zná nejvýznamnější osobnosti české lingvistiky.
Osnova
  • 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč.
  • 2. Komunikace. Komunikativní situace, komunikativní funkce. Řeč a mluvení jako činnost.
  • 3.Rozvoj komunikačních kompetencí v jazykové výuce, význam rozvoje komunikačních kompetencí pro další vzdělávání.
  • 4. Jazyky přirozené. Jazyky umělé. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, diglosie. Společenský referenční (jazykový) rámec. Jazykový pas.
  • 5. Původ, vznik a vývoj jazyka. Klasifikace jazyků. Postavení jazyků v evropských zemích.
  • 6. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost.
  • 7. Slovanské jazyky. Postavení češtiny v rámci slovanských jazyků.
  • 8. Národní jazyk a jeho stratifikace. Jazyková politika. Jazyková kultura. Jazyk mateřský a jazyk cizí.
  • 9. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího. Společný evropský referenční rámec.
  • 10. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). 11.Gramatické kategorie jmenné a slovesné. Slovní druhy. Věta a souvětí. Tvoření slov: slovotvorný základ, slovotvorný formant, slovo základové. Odvozování a skládání v češtině.
  • 12. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Lingvistika a další disciplíny (sémantika, pragmatika). Základní lingvistické pojmy.
  • 13. Nástin vývoje lingvistiky. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Literatura
    povinná literatura
  • Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
    doporučená literatura
  • ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
  • SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
  • Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
  • ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
    neurčeno
  • BEDNAŘÍKOVÁ, Božena. Janua linguarum or at the beginning was the word. In Tomáš Kubíček. Roman O. Jakobson: A Work in Progress. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014, s. 121-131. ISBN 978-80-244-4386-7. info
  • NEKVAPIL, Jiří, Marián SLOBODA a Peter WAGNER. Multilingualism in the Czech Republic :basic information. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2009, 117 s. ISBN 9788071065814. info
  • PALEK, Bohumil. Základy obecné jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 285 s. ISBN 8004229379. info
  • Praguianasome basic and less known aspects of the Prague Linguistic School. Edited by Josef Vachek - Libuše Dušková. Philadelphia: J.Benjamins, 1983, xxxi, 321. ISBN 9789027280398. info
Výukové metody
- Přednáška s názornou prezentací
- Diskuse o vybraných jazykovědných problémech
- Samostudium vybraných témat (jazykovědné disciplíny a základní jazykovědná terminologie, funkce jazyka, jazyky světa a slovanské jazyky).
Metody hodnocení
Zápočet student získá na základě úspěšného zvládnutí písemky, která obsahuje uzavřené i otevřené otázky. Odpovědi jsou bodovány. Úspěšné zvládnutí předpokládá zisk minimálně 75 % bodů. Písemka se píše poslední týden výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.