PdF:CJp002 Úvod do studia jazyka - Informace o předmětu
CJp002 Úvod do studia jazyka a jazykovědy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. Adriana Válková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 17:00–17:50 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- 1. Seznámení se se základními obecnějazykovědnými pojmy a se základním pojetím jazyka a řeči z hlediska strukturální lingvistiky.
2. Seznámení se s pojetím národního jazyka a jeho stratifikací.
3. Získání schopnosti definovat základní lingvistické termíny z lingvistických disciplín.
4. Představení elektronických zdrojů a nástrojů, které jsou k dispozici pro studium českého jazyka.
Předmět zohledňuje požadavky akreditace zaměřené na informační a komunikační technologie (ICT). - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že po absolvování předmětu student/ka:
1. zná základní lingvistickou terminologii (jazyk, řeč, jazyková situace, komunikace) i terminologii mezioborovou (znak, význam, smysl, komunikace), a na základě těchto znalostí umí vysvětlit vztah mezi jazykem a řečí, mezi pojmy jazyk a znak, význam a smysl v jazyce;
2. zná jazyky Evropy a světa, dokáže vysvětlit postavení češtiny mezi národními jazyky států Evropské unie; na základě znalosti termínů komunikace, jazyková situace, národní jazyk dokáže vysvětlit jazykovou situaci na území České republiky i jiných zemí Evropy;
3. zná jazykové příručky, dokáže je využít v praxi a doporučit vhodnou příručku pro řešení problémů při produkci textů; zná jazykovědné časopisy a jejich zaměření tak, aby v budoucnu dokázal vytvořit rešerši ke zvolenému tématu jazykovědné seminární nebo závěrečné práce;
4. dokáže vysvětlit požadavky na rozvoj komunikačních kompetencí ve školské praxi;
5. zná nejvýznamnější osobnosti české lingvistiky. - Osnova
- 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč.
- 2. Komunikace. Komunikativní situace, komunikativní funkce. Řeč a mluvení jako činnost.
- 3.Rozvoj komunikačních kompetencí v jazykové výuce, význam rozvoje komunikačních kompetencí pro další vzdělávání.
- 4. Jazyky přirozené. Jazyky umělé. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, diglosie. Společenský referenční (jazykový) rámec. Jazykový pas.
- 5. Původ, vznik a vývoj jazyka. Klasifikace jazyků. Postavení jazyků v evropských zemích.
- 6. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost.
- 7. Slovanské jazyky. Postavení češtiny v rámci slovanských jazyků.
- 8. Národní jazyk a jeho stratifikace. Jazyková politika. Jazyková kultura. Jazyk mateřský a jazyk cizí.
- 9. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího. Společný evropský referenční rámec.
- 10. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie jmenné a slovesné. Slovní druhy. Věta a souvětí. Tvoření slov: slovotvorný základ, slovotvorný formant, slovo základové. Odvozování a skládání v češtině.
- 11. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Lingvistika a další disciplíny (sémantika, pragmatika). Základní lingvistické pojmy.
- 12. Nástin vývoje lingvistiky. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
- doporučená literatura
- ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
- SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
- Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
- neurčeno
- NEKVAPIL, Jiří, Marián SLOBODA a Peter WAGNER. Multilingualism in the Czech Republic :basic information. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2009, 117 s. ISBN 9788071065814. info
- PALEK, Bohumil. Základy obecné jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 285 s. ISBN 8004229379. info
- Praguianasome basic and less known aspects of the Prague Linguistic School. Edited by Josef Vachek - Libuše Dušková. Philadelphia: J.Benjamins, 1983, xxxi, 321. ISBN 9789027280398. info
- Výukové metody
- - Přednáška s názornou prezentací
- Diskuse o vybraných jazykovědných problémech
- Samostudium vybraných témat (jazykovědné disciplíny a základní jazykovědná terminologie, funkce jazyka, jazyky světa a slovanské jazyky). - Metody hodnocení
- Zápočet student získá na základě úspěšného zvládnutí písemky, která obsahuje uzavřené i otevřené otázky. Odpovědi jsou bodovány. Úspěšné zvládnutí předpokládá zisk minimálně 75 % bodů. Písemka se píše poslední týden výuky.
- Informace učitele
- V případě zahraniční mobility student/ka sleduje interaktivní osnovu a plní všechny povinnosti, které jsou zadávány, zejm. průběžné (seminární a domácí) úkoly.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJp002