DEkCPM Kritické myšlení v předmětu dějepis

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.8. 10k. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představení a nácvik konkrétní metody aktivního učení, techniky a strategie sestavené v provázaný systém použitelný přímo ve výuce dějepisu. Studenti a studentky budou aktivně pracovat s různými druhy psaných textů (např. pramen, odborná literatura, učebnice pro ZŠ). Jejich úkolem bude zjistit, jak lze konkrétní historickou událost interpretovat na základě práce s textem a jak lze tento postup využít při výuce dějepisu.
Výstupy z učení
Student je schopen rozvíjet dovednosti čtení, psaní, diskuze, argumentovat, při studiu a výuce oboru dějepis.
Osnova
  • Metody rozvíjející dovednost číst, psát, diskutovat, argumentovat Práce s textem (pramen, odborná literatura, učebnice).
Literatura
  • INCH, Edward S. a Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010. xiv, 363. ISBN 9780205672936
Výukové metody
Přednáška kombinovaná s workshopem
Metody hodnocení
Závěrečné ústní kolokvium. Okruhy otázek: 1. Co je to kritické myšlení 2. Program RWCT (definice, vznik,...) 3. Model E-U-R 4. Podpůrné metody, dle jednotlivých fází E-U-R, a jejich využití při výuce 3. Hodnocení vhodnosti použité metody ve výuce 4. Hodnocení informací (učebnice, pramen,...) 5. Faktor odborného vzdělání pedagoga a program RWCT
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.