PdF:DEpNH1 German for Historians 1 - Course Information
DEpNH1 German for Historians 1
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- DEpNH1/01: Mon 15:00–15:50 učebna 7, except Mon 24. 10., K. Štěpánek
DEpNH1/02: Mon 17:00–17:50 učebna 36, except Mon 24. 10., K. Štěpánek
DEpNH1/03: Mon 13:00–13:50 učebna 3, except Mon 24. 10., K. Štěpánek - Prerequisites
- Souběžně (příp. pregraduálně) s předmětem by mělo probíhat formou samostudia (příp. návštěvou jazykových kursů) upevňování nebo doplňování pasivních znalostí německého jazyka potřebných k práci v semináři a ukončení předmětu DEpNH2 podle níže uvedených požadavků. Na úspěšné ukončení NH2 (v jarním semestru)bude třeba ovládat čtení a překlad tématických textů, pasivní znalost německé gramatiky - její rozpoznání v textu a vlastoručně psaný německo-český slovník obsahující nejméně 200 slov se znalostí německého termínu.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History for Education (programme PdF, B-DE3S) (2)
- Course objectives
- At the end of the course students should be able to use the assumed professional terminology within the frame of language of the branch and its separate disciplines, mainly national history, where most of the documents (up to 1918) are written in German. At the end of course DEpNH2, students should be able to:understand and read German texts. With reference to pedagogical specialization of university education, the professional terminology is practised also in didactics. The seminars contain reading and translating of german texts according to the themes and their comparison with Czech professional text.
- Learning outcomes
- At the end of the course students should be able to use the assumed professional terminology. At the end of course DEpNH2, students should be able to:understand and read German texts.
- Syllabus
- Die Entstehung des Frankenreiches
- Das Werden Ősterreichs
- Ősterreich unter Babenbergern
- Die Habsburger
- Literature
- recommended literature
- TSCHERNE - KRAMPL: Spuren der Zeit. Wien 1991.
- BAUMBACH, Rudolf. Němčina pro historiky a archiváře. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 1998, 83 s. ISBN 8070678828. info
- not specified
- zadává se v jednotlivých seminářích
- Teaching methods
- seminars (one hour per week); application of special literature;
- Assessment methods
- The course DEpNH1 consists of weekly seminar sessions, students regular and active participation is expected. Students must prepare a presentation (5 - 7 minutes long). This should be done using the relevant language and presentation tools provided in this course.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/DEpNH1