IHVk08 Hlasová výchova 2

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Kábelová (cvičící)
MgA. Marek Olbrzymek, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Richter
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVk08/01: Pá 4. 11. 8:00–9:50 učebna 21, 8:00–9:50 učebna 43, Pá 11. 11. 10:00–11:50 učebna 43, 10:00–11:50 učebna 21, M. Kábelová, M. Olbrzymek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí i dospělých. Student musí být schopen zahrát a zazpívat hlasová technická cvičení a aplikovat získané pěvecké technické dovednosti při interpretaci zadaného repertoáru. Důraz je kladen na fixaci správného postoje, na nácvik pěveckého dýchání, posazení hlasu do rezonance i na schopnost tvořit opřený hlavový tón. Nutnou podmínkou pro zvládnutí interpretace povinných skladeb je měkké nasazení hlasu, volně znějící tón, dobrá výslovnost konsonantů, vyrovnání vokálů, schopnost zpívat vázaně, schopnost práce s hlasem po stránce výrazové, schopnost používat vhodnou a svému hlasu přiměřenou dynamiku.
Výstupy z učení
Student: ovládá základní postupy pro práci s dětským hlasem a zásady hlasové hygieny; má osvojené správné pěvecké návyky; zná cvičení pro navození hlavového tónu a dovede je aplikovat v praxi; dovede vytvořit hlasová cvičení a doplnit je hrou na klavír.
Osnova
  • Úvod. Zadání studijní literatury. Upevňování žeberně-bráničního typu dýchání. Pěvecká hlasová cvičení. Význam rozezpívání. Cvičení k navození tónu hlavového rejstříku. Procvičování tónu hlavového rejstříku Procvičování pěveckého legata. Nácvik správného tvoření tónu Výslovnost vokálů ve střední hlasové poloze. Spojování konsonantů a vokálů. Procvičování výslovnosti konsonantů. Vyrovnání a rozšiřování hlasového rozsahu. Hlasová technická cvičení pro zlepšení tónové kultury a hudebního výrazu. Nácvik repertoáru. Zpěv lidových a umělých písní. Prevence hlasových poruch a praktická doporučení.
Literatura
    doporučená literatura
  • CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1. dotisk 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 115 s. ISBN 978-80-210-4659-7. info
  • FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 198 s. ISBN 9788073921576. info
  • FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, domácí příprava
Metody hodnocení
Cvičení. Zápočet: Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci. Nastudování a praktické předvedení 20-ti povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír). Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu. Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři.
Informace učitele
Zdravý hlas bez chrapotu a šelestu, mluva bez logopedických vad. Jednou z podmínek je 80% účast na semináři. Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí vždy ke stejnému pedagogovi. Student navštěvuje a dokončí hlasovou výchovu u pedagoga, který jej po hlasové stránce vede od započetí studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.