IPPk12 Didaktika elementárního čtení a psaní

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk12/01: Pá 14. 10. 8:00–11:50 učebna 39, Pá 21. 10. 8:00–11:50 učebna 39, Pá 9. 12. 8:00–11:50 učebna 39, J. Havel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti vysvětlí současné pojetí rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti jako součásti funkční gramotnosti, s historickým vývojem písma a vyučovacích metod. Dále interpretují aktuálními trendy ve výuce čtení a psaní včetně společného vzdělávání. Navrhují a zorganizují vyučovací pokusy s využitím aktuálně nejužívanějších metod výuky elementárního čtení a psaní včetně metod hodnocení a diagnostiky a také příslušných didaktických materiálů. Zhodnotí a argumentují didaktické výstupy realizované v rámci praxe.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: Definovat základní pojmy z oblasti čtenářské gramotnosti (čtenářská a písařská dovednost). Vysvětlit zásady pro koncipování činností směřujících k rozvoji dovedností jedince uplatňovat textové operace. Vyjádřit vlastními slovy principy vyučování elementárního čtení a psaní dle stěžejních vyučovacích metod. Navrhnout projekt vyučovací hodiny předmětu čtení a psaní v elementárních třídách. Zhodnotit proces výuky čtení a psaní a argumentovat formou sebereflexe vlastní postupy a postoje.
Osnova
  • 1. Vývoj písma, dějiny písma.
  • 2. Historický vývoj metod čtení a psaní.
  • 3. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní.
  • 4. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní.
  • 5. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní.
  • 6. Vědecké základy písma, tvarové skupiny.
  • 7. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma.
  • 8. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní.
  • 9. Metodika výuky čtení a psaní ve 2.-5. ročníku.
  • 10. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení a psaní.
  • 11. Jazyková příprava žáka na výuku čtení, předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik.
  • 12. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení.
  • 13. Hodnocení a klasifikace čtení a psaní v primární škole. Funkce, metody a formy hodnocení a klasifikace a jejich využití v primární škole. Využití alternativních forem hodnocení ve čtení a psaní.
  • 14. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v příravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence.
  • 15. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky.
  • 16. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.
Literatura
    povinná literatura
  • FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 282 stran. ISBN 9788027102891. URL info
  • HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
    doporučená literatura
  • HAVEL, Jiří. Výuka elementárního čtení a psaní na přechodu k inkluzi. In Jiří Havel. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 71-112. ISBN 978-80-210-7150-6. info
  • GAVORA, Peter a Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť : vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2003, 158 s. ISBN 8022318698. info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 196 s. ISBN 80-7178-481-8. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal :pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
Výukové metody
prezentace, diskuse v hodině, domácí úkoly
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.