PdF:SKPC001 Problémy pedagogiky v meziobor - Informace o předmětu
SKPC001 Problémy pedagogiky v mezioborových souvislostech
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- individuální práce odpovídající kreditové váze. 15 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Školní pedagogika (program PdF, D-SKPED) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vést studenty k mezioborovému uvažování o pedagogických tématech a problémech, k řešení pedagogických problémů a situací v širších kontextech. Tím podněcovat a postupně rozvíjet jejich pedagogické myšlení. Student by se měl naučit kriticky přistupovat k analýze a řešení pedagogických problémům, s využitím různých zdrojů informací.
- Výstupy z učení
- Student by měl být schopen po absolvování předmětu (a v průběhu dalšího studia):
- napsat recenzi publikace z oblasti výchovy a vzdělávání;
- analyzovat pedagogické problémy z více hledisek, s využitím porovnání různých teoretických přístupů;
- v odborných diskusích doložit vlastní stanoviska a názory věcnými argumenty (např. s využitím odborných zdrojů a pramenů);
- osvojené poznatky z tohoto předmětu aplikovat při zpracovávání disertační práce. - Osnova
- 1. Obecnější východiska mezioborového uvažování
- - Pojmové ukotvení pedagogiky.
- - Pedagogika versus další sociální vědy.
- - Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách o člověku.
- 2. Vybrané problémy pedagogiky, jejichž analýza bude založena na využití mezioborových přístupů
- - Základní diskurzy výchovy a vzdělávání.
- - Výzvy znalostní společnosti pro pedagogiku.
- - Vztah teorie a praxe v pedagogice.
- - Obsahová a procesuální dimenze výchovy a vzdělávání.
- - Pedagogická situace jako elementární jednotka procesů výchovy a vzdělávání.
- - Žák jako objekt i subjekt výchovy a vzdělávání.
- - Profese učitele v tranzici.
- - Škola jako místo poznávání, spolupráce a kultivace osobnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
- Harring, M., Rohlfs, C. & Gläser-Zikuda, M. (Eds.), (2019). Handbuch Schulpädagogik. Münster: Waxmann.
- Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
- Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál.
- Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
- Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.
- Bernstein, J. H. (2015). Transdisciplinarity: A review of its origins, development, and current issues. Journal of Research Practice, 11(1), on-line.
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
- Lorenzová, J. (2016). Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: Karolinum.:
- Slavík, J., Janík, T., Najvar, P. , Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalstí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU,.
- doporučená literatura
- Maňák, J., Janík, T., Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
- Kučerová, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon.
- Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.
- Švec, V. (2005). Pedagogické znalosti: teorie a praxe. Praha: ASPI Publishing.
- Havlík, R., & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Pelikán, J. (2007). Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum.
- Výukové metody
- Přednášky kombinované se semináři. Metody: diskusní metody, řešení problémů, individuální a skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Průběžná kontrola: student zpracuje recenzi pedagogické publikace a esej na zvolené téma - k nim proběhne diskuse. Zkouška: ústní.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: dle rozvrhu.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SKPC001