SP3600 Žák se speciálními vzdělávacími potřebami

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3600/Kombi01: Pá 16. 9. 14:00–19:50 učebna 50, K. Červenka, S. Chaloupková, B. Chleboradová, P. Röderová, A. Sedláčková, P. Sochor, M. Štibrányiová, D. Zámečníková
SP3600/Prez01: St 12:00–12:50 učebna 1, kromě St 26. 10., K. Červenka, S. Chaloupková, B. Chleboradová, P. Röderová, A. Sedláčková, M. Štibrányiová, D. Zámečníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s životní situací žáků s různými formami speciálních vzdělávacích potřeb - s aspekty obtíží i podpory lidského a odborného charakteru.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student/ka bude orientovat: - v klíčových kategoriích speciálních vzdělávacích potřeb; - v základní terminologii vztahující se k daným okruhům SVP.
Osnova
  • Životní situace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v případových studiích: Žák s narušenou komunikační schopností. Žák s mentálním postižením. Žák s tělesným postižením. Žák se sluchovým postižením. Žák se zrakovým postižením. Žák v riziku a s poruchami chování. V případových studiích budou představeny konkrétní příběhy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a následně budou diskutovány faktory, které formovaly jejich životní situaci.
Literatura
    povinná literatura
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
    neurčeno
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3. info
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika : prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Písemný test z probrané terminologie - k úspěšnému splnění je třeba získat alespoň 75 % bodů. Zpracování pojmové mapy z terminologie prezentované v případových studiích - podrobnosti postupu a prezentace budou dohodnuty při prvním setkání ve výuce.
Informace učitele
Další publikace a studijní materiály budou představeny ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.