SPc531 Oftalmopedie - základní principy tyflorehabilitace, Braillovo písmo

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Petr Karásek (cvičící)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc531/Kombi01: So 24. 9. 8:00–13:50 učebna 55, So 5. 11. 8:00–13:50 učebna 55, P. Karásek, P. Röderová
Předpoklady
Absolvovány základy oftalmopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti specifik osobnosti, tyflorehabilitace a edukace osob se zrakovým postižením. Dále budou posluchači seznámeni s poradenskými zařízeními pro žáky a studenty s postižením zraku v České republice.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- uvést klasifikaci zrakového postižení z různých hledisek a rozumět vlivu postižení zraku na běžný život a na vzdělávání
- analyzovat vhodná opatření, postupy a doporučení pro edukaci žáka/ studenta s postižením zraku
- vyhodnotit postupy v poradenství a tyflorehabilitaci člověka s postižením zraku různého stupně a typu
- doporučit speciální pomůcky pro osobu s postižením zraku různého stupně a typu
Osnova
  • • Osobnost člověka s postižením zraku. Edukace osob s těžkým zrakovým postižením, terminologická východiska. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení.
  • • Rodina dítěte/adolescenta/ dospělého člověka s postižením zraku. Specifika, možnosti podpory a intervence.
  • • Žáci a studenti se zrakovým postižením (vývojová specifika, diagnostika potřeb dle druhu zrakového postižení a míry funkčního vidění, komunikace s osobami se zrakovým postižením, speciální pomůcky).
  • • Systém tyflorehabilitace v ČR a v zahraničí. Poradenská zařízení a poskytovatelé sociálních služeb pro osoby s postižením zraku.
  • Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se zrakovým postižením. Pracovní uplatnění osob s těžkým zrakovým postižením.
  • • Speciální pomůcky a pomůcky pro pro osoby se zrakovým postižením. Tisk a Braillovo písmo, tyflografika.
  • • Komunikace s osobami s těžkým zrakovým postižením, prostorová orientace a samostatný pohyb. Specifické potřeby osob s postižením zraku a kvalita jejich života.
  • • Provázení osob s těžkým zrakovým postižením. Speciálněpedagogické poradenství a intervence u dětí a žáků s těžkým postižením zraku.
  • • Význam sociální a pracovní rehabilitace v edukaci žáků a studentů se zrakovým postižením. Identifikace a odstraňování bariér vzdělávacího procesu.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
    doporučená literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
    neurčeno
  • SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2006, 454 s. ISBN 8086413306. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.