PdF:SPc531 Oftalmopedie - základní princi - Informace o předmětu
SPc531 Oftalmopedie - základní principy tyflorehabilitace, Braillovo písmo
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc531/01: Pá 6. 11. 8:00–13:50 centrum, Pá 18. 12. 8:00–13:50 centrum, P. Röderová
- Předpoklady
- Absolvovány základy oftalmopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace oftalmopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti specifik osobnosti, tyflorehabilitace a edukace osob se zrakovým postižením. Dále budou posluchači seznámeni s poradenskými zařízeními pro žáky a studenty s postižením zraku v České republice.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- uvést klasifikaci zrakového postižení z různých hledisek a rozumět vlivu postižení zraku na běžný život a na vzdělávání
- analyzovat vhodná opatření, postupy a doporučení pro edukaci žáka/ studenta s postižením zraku
- vyhodnotit postupy v poradenství a tyflorehabilitaci člověka s postižením zraku různého stupně a typu
- doporučit speciální pomůcky pro osobu s postižením zraku různého stupně a typu - Osnova
- • Osobnost člověka s postižením zraku. Edukace osob s těžkým zrakovým postižením, terminologická východiska. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení.
- • Rodina dítěte/adolescenta/ dospělého člověka s postižením zraku. Specifika, možnosti podpory a intervence.
- • Žáci a studenti se zrakovým postižením (vývojová specifika, diagnostika potřeb dle druhu zrakového postižení a míry funkčního vidění, komunikace s osobami se zrakovým postižením, speciální pomůcky).
- • Systém tyflorehabilitace v ČR a v zahraničí. Poradenská zařízení a poskytovatelé sociálních služeb pro osoby s postižením zraku.
- Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se zrakovým postižením. Pracovní uplatnění osob s těžkým zrakovým postižením.
- • Speciální pomůcky a pomůcky pro pro osoby se zrakovým postižením. Tisk a Braillovo písmo, tyflografika.
- • Komunikace s osobami s těžkým zrakovým postižením, prostorová orientace a samostatný pohyb. Specifické potřeby osob s postižením zraku a kvalita jejich života.
- • Provázení osob s těžkým zrakovým postižením. Speciálněpedagogické poradenství a intervence u dětí a žáků s těžkým postižením zraku.
- • Význam sociální a pracovní rehabilitace v edukaci žáků a studentů se zrakovým postižením. Identifikace a odstraňování bariér vzdělávacího procesu.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
- JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
- neurčeno
- SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2006, 454 s. ISBN 8086413306. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPc531