PdF:SPc546 Krizová intervence - Informace o předmětu
SPc546 Krizová intervence
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 22. 10. 8:00–13:50 učebna 60, So 19. 11. 8:00–13:50 učebna 60
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace etopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Poskytnutí prostoru pro rozvoj základních strategií komunikace při krizové intervenci
Předání znalostí v oblasti základů krizové intervence a telefonické krizové intervence
Stimulace rozvoje individuálních kompetencí a dovedností každého účastníka – využitelných při přímé práci s různými specifickými cílovými skupinami - Výstupy z učení
- Student by měl být schopen uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi. Absolvování tohoto kurzu by mělo být vhodným doplňkem pro přípravu studentů do každodenní praxe v širokém spektru sociálních služeb. Student by měl zvládnout aplikovat metody krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umět užívat při práci s klientem v telefonické krizové intervenci (TKI) a krizové intervenci tváří v tvář (KI). Předmět by měl studenta motivovat k seberozvoji vlastních individuálních dovedností užitečných pro efektivní komunikaci s klienty, jejich rodinami a širší vztahovou sítí.
- Osnova
- 1.Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách.
- 2. Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí
- 3. Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence.
- 4. Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu.
- 5. Verbální a neverbální komunikace, práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI.
- 6. Jednání s úzkostným klientem, jednání s agresivním klientem – sebeobrana v KI.
- 7. Krizová intervence u dětí a dospívajících.
- 8. Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.
- 9. Sexuální problematika, psychopatologie, závislosti, KI u psychicky nemocných klientů.
- 10. Sociálně právní otázky.
- 11. Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.
- 12. Etické a teologické otázky v KI.
- 13.Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.
- Literatura
- povinná literatura
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 8071786969. info
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize : psychologický a sociologický fenomén. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 129 s. ISBN 8024708884. info
- KANEL, Kristi. A guidea to crisis intervention.Vyd.5., Stamford : Cengage,2015. 315s. ISBN 9781285739908.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- Výukové metody
- V kurzu využijeme kombinaci teoretických a praktických bloků. Budeme se opírat o praktické nácviky v modelových situacích. Témata a jednotlivé techniky budou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů, např. dle jejich zaměření, únavy apod. Během výuky budou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání.
- Metody hodnocení
- Závěrečná esej reflektující vlastní sebezkušenost a vývoj, účast na nácviku řešení modelové situace
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPc546