PdF:SPc546 Krizová intervence - Informace o předmětu
SPc546 Krizová intervence
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 6 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 6. 12. 8:00–11:50 učebna 1
- Předpoklady
- první specializace u specializace poruchy chování, oftalmopedie a psychopedie, alespoň malá zkušenost s poradenstvím či prací s lidmi pro ostatní mimo specializace a mateřské obory
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím prostor pro zvládnutí základních strategií krizové intervence, umožnit jim získat znalosti a pomoci začít rozvíjet praktické dovednosti využitelné při přímé práci s klienty*kami. Studující by se po absolvování předmětu měli*y orientovat v problematice krizové intervence. Měli*y by být schopni uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi.
- Výstupy z učení
- Studující zvládne aplikovat metody krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umí používat při práci s klienty*kami;
Uplatňuje dovednosti pro efektivní komunikaci s klienty*kami, jejich rodinami a v širší vztahové síti;
Získá základní kompetence pro provázení člověka jeho krizí. - Osnova
- 1.Vymezení krizové intervence dle zákona o soc. službách.
- 2. Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí
- 3. Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence
- 4. Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu
- 5. Verbální a neverbální komunikace, práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI
- 6. Jednání s úzkostným klientem, jednání s agresivním klientem, sebeobrana v KI.
- 7. Krizová intervence u dětí a dospívajících.
- 8. Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.
- 9. Sexuální problematika, psychopatologie, závislosti, KI u psychicky nemocných klientů.
- 10. Sociálně právní otázky.
- 11. Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.
- 12. Etické otázky a výzvy v KI.
- 13.Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.
- Literatura
- povinná literatura
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 8071786969. info
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize : psychologický a sociologický fenomén. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 129 s. ISBN 8024708884. info
- KANEL, Kristi. A guidea to crisis intervention.Vyd.5., Stamford : Cengage,2015. 315s. ISBN 9781285739908.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- Výukové metody
- V kurzu využijeme kombinaci teoretických a praktických bloků. Budeme se opírat o praktické nácviky v modelových situacích. Témata a jednotlivé techniky budou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studujících, např. dle jejich zaměření, únavy apod. Během výuky budou zohledněny zkušenosti studujících z praxe a jejich očekávání.
- Metody hodnocení
- Závěrečná esej reflektující vlastní sebezkušenost a vývoj, analýza nahrávky vlastní modelové krizové intervence, účast na nácviku řešení modelové situace
- Informace učitele
- Předmět má teoretickou a sebezkušenostní část. Studující reflektuje svůj dosavadní vývoj i stávající kompetence a dovednosti. Studující zpracuje sebereflexi a analýzu ukázky vlastní poradenské práce s prvky krizové intervence. Studující si sama/sám vybere podmínky a situaci, se kterou se ve své praxi běžně setká. Studující by měl/a mít minimální docházku 50%. Součástí závěrečného hodnocení je zhodnocení aktivní účasti a míry zapojování se do výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc546