PdF:SPkK07 Speciálněpedagogická diagnosti - Informace o předmětu
SPkK07 Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- absolvovány základy oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními speciálně pedagogickými diagnostickými nástroji a postupy v rámci posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů s oslabeným viděním či nevidomých.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět projevům postižení zraku - identifikovat a popsat důležité oblasti speciálně pedagogické diagnostiky zrakového vnímání - rozumět postupům v diagnostice funkčního vidění a rozumět využívání informací z medicínského vyšetření zraku v oblasti podpory zrakového vnímání - určit a popsat možnosti podpory zrakového vnímání u dětí raného a předškolního věku;
- navrhnout opatření a doporučení pro vzdělávání žáka s postižením zraku v závislosti na věku a stupni postižení zraku; - Osnova
- • Zrakové postižení - specifikace, projevy a vliv na psychické procesy - Funkční vyšetření zraku, zraková terapie a zrakový výcvik. • Význam diagnostiky zrakových funkcí se zaměřením na věk a na stupeň postižení zraku. • Speciálněpedagogická diagnostika zrakových funkcí a meziooborová spolupráce v diagnostickém procesu. • Diagnostika zrakových funkcí u dětí raného věku a předškolního věku, podpora zrakového vnímání v tomto věku. • Diagnostika zrakových funkcí a souvisejících speciálních vzdělávacích potřeb u dětí školního věku. • Diagnostika zrakových funkcí v období adolescence a dospělosti. • Význam kompenzačních smyslů v diagnostice zrakového postižení. • Diagnostika poruch binokulárního vidění a její význam. Ortopticko-pleoptické a speciálněpedagogické postupy. • Diagnostika zrakového postižení u dítěte s kombinovaným postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra. Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 54 s. ISBN 978-80-210-9590-8. Čítárna Munispace info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
- doporučená literatura
- Baslerová, P. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: UP.
- BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
- Výukové metody
- Prezentace, video, diskuse.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou upřesněny vyučujícím na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPkK07