CORE070 Globální problémy lidstva

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:50 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit globální témata a problémy, které jsou náplní globálního rozvojového vzdělávání, které jsou součástí celoživotního vzdělávacího procesu. Studující získá znalosti, které mohou přispět k pochopení rozdílů a podobností mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích. Součástí bude i rozvinutí postojových hodnot studentů, budování kritického myšlení a projevení vlastního názoru tak, aby se byli studující i schopni a ochotni aktivně podílet na řešení lokálních nebo globálních problémů. Předmět reaguje na aktuální trendy geografického vzdělávání, bude se zaměřovat na vybraná témata prezentovaná z geografického pohledu, a rovněž i na porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - sbírat, třídit a kriticky hodnotit informace spojené s globálními problémy; - pojmenovat cíle trvalé udržitelnosti a globální problémy s nimi spojené; - uvést příklady důsledků vybraných globálních problémů (např. klimatické změny); - navrhnout případná opatření a řešení problémů v lokálním, ale i globálním měřítku; - uvědomit si vlastní roli ve světě a zhodnotit udržitelnost svého jednání.
Osnova
  • 1. Co jsou globální rozvojové problémy a jak je reflektovat ve vlastním jednání? 2. 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) 3. Klimatická změna a její projevy na Zemi 4. Požáry: zkušenosti ze zahraničí i ČR 5. Sucho a jak se s ním vypořádat: případová studie Sahelu a ČR 6. Sopky a jejich vliv v globálním měřítku 7. (Ne)udržitelná doprava aneb cesta od Suezu do Brna 8. Udržitelná města a obce 9. Dostupné a čisté energie
Výukové metody
Kombinace přednášky a případně i skupinové práce v učebně nebo v terénu.
Metody hodnocení
Studující se bude v průběhu semestru aktivně účastnit výuky, podílet se na skupinových pracích a na závěr semestru odprezentovat semestrální úkol. Předmět bude zakončen kolokviem a rozpravou o vybraném tématu, které studující uvede do kontextu lokálního a globálního měřítka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.