PdF:CORE070 Glob_prob - Informace o předmětu
CORE070 Globální problémy lidstva
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vanda Ivana Pivarníková (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:50 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 105/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit globální témata a problémy, které jsou náplní globálního rozvojového vzdělávání, které jsou součástí celoživotního vzdělávacího procesu. Studující získá znalosti, které mohou přispět k pochopení rozdílů a podobností mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích. Součástí bude i rozvinutí postojových hodnot studentů, budování kritického myšlení a projevení vlastního názoru tak, aby se byli studující i schopni a ochotni aktivně podílet na řešení lokálních nebo globálních problémů. Předmět reaguje na aktuální trendy geografického vzdělávání, bude se zaměřovat na vybraná témata prezentovaná z geografického pohledu, a rovněž i na porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- sbírat, třídit a kriticky hodnotit informace spojené s globálními problémy;
- pojmenovat cíle trvalé udržitelnosti a globální problémy s nimi spojené;
- uvést příklady důsledků vybraných globálních problémů (např. klimatické změny);
- navrhnout případná opatření a řešení problémů v lokálním, ale i globálním měřítku;
- uvědomit si vlastní roli ve světě a zhodnotit udržitelnost svého jednání. - Osnova
- 1. Co jsou globální rozvojové problémy a jak je reflektovat ve vlastním jednání?
- 2. 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs)
- 3. Klimatická změna a její projevy na Zemi
- 4. Klimatická změna: jak ovlivňuje každodenní život
- 5. Požáry: zkušenosti ze zahraničí i ČR
- 6. Sucho a jak se s ním vypořádat: případová studie Sahelu a ČR
- 6. Stárnutí populace: případová studie z jižní Koreji
- 8. (Ne)udržitelná doprava aneb cesta od Suezu do Brna
- 8. Udržitelná města a obce
- 10. Dostupné a čisté energie
- Výukové metody
- Kombinace přednášky a případně i skupinové práce v učebně nebo v terénu.
- Metody hodnocení
- Studující se bude v průběhu semestru aktivně účastnit výuky, podílet se na skupinových pracích a na závěr semestru odprezentuje semestrální úkol. Předmět bude zakončen kolokviem a rozpravou o vybraném tématu, které studující uvede do kontextu lokálního a globálního měřítka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CORE070