SOk730 Environmentální vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konkrétní cíle lze vymezit v hodnotové/postojové, dovedností a obsahové rovině. Cílem je tedy jednak rozvíjet vlastní kompetentní postoje k environmentálně příznivému životnímu stylu vč. angažované akceschopnosti, jednak poskytnout studentům nástroje a příklady využitelné pro jejich budoucí praxi, dále pak přispět k osvojení základů environmentálního myšlení.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni aplikovat poznatky do praxe.
Osnova
  • Sylabus cvičení (po týdnech či blocích): 1. Základy Environmentální výchovy. 2. týden: Metodická specifika EVVO 3. týden: Aktuální témata ochrany životního prostředí a jejich aplikace ve výuce 4. týden: Ekosystémové služby a jejich aplikace ve výuce 5. týden: Udržitelnost na osobní, regionální a globální úrovni 6. týden: Role neziskových organizací, střediska a sítě EV, informační centra, kampaně a osvětové akce 7. týden: Regionální výchova a regionální učebnice, škola jako komunitní centrum 8. týden: Příklady ekologicky příznivějšího (environmentálně odpovědnějšího) způsobu života 9. týden: Exkurze po centru ekologické výchovy – příklad dobré praxe 10. týden: Out-dorové aktivity v environmentálním vzdělávání 11. týden: Badatelsky orientovaná výuka, Učíme se v zahradě 12. týden: Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO připravených studenty
Literatura
    povinná literatura
  • Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4.
    doporučená literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vydání. Praha: Agentura Koniklec, 2013, 127 stran. ISBN 978-80-904141-1-2.
  • ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
  • NÁTR, Lubomír. Příroda, nebo člověk? : služby ekosystémů. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 349 s. ISBN 9788024618883. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vydání. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005, 158 stran. ISBN 8021037504. info
Výukové metody
Bloková výuka formou seminárního cvičení vyžadující aktivitu, zapojení do připravených cvičení a úkolů a dílčí individuální přípravu. Prohloubení samostudiem studentů vedoucí k prezentaci vlastního ekovýchovného projektu.
Metody hodnocení
Samostatná práce studentů: vytvořit seminární práci – esej reagující na zvolenou knihu z oboru, skupinová práce na vlastním ekovýchovném projektu (praktická ukázka ze strany studentů)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.