SPc327 Poradenství, diagnostika a intervence v somatopedii II

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc327/01: So 23. 9. 14:00–19:50 učebna 57, Pá 29. 9. 8:00–11:50 učebna 19a, Pá 1. 12. 8:00–13:50 učebna 51, L. Matoušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu jsou: charakterizovat poradenské služby pro žáky se zdravotním postižením ve školním věku, specifikovat zvláštnosti v procesu učení u dětí s centrálním postižením, vysvětlit a popsat možné pedagogické podpory.
Výstupy z učení
Student se bude umět orientovat v oblasti poradenských služeb se zaměřením na cílovou skupinu žáků, bude umět aplikovat teoretické znalosti do praxe, bude se orientovat v oblasti podpory dětí a žáků s centrálním postižením a znát specifika profesní orientace cílové skupiny.
Osnova
  • • SPC – poradenské služby, metody a prostředky poradenské práce • Zvláštnosti v procesu učení u žáků s centrálním postižením •Předprofesní příprava – oblasti diagnostiky, cíle a úkoly pro volbu povolání • Možnosti pedagogické podpory (specifika nácviku psaní, kompenzační pomůcky ad.) - diagnostické domény a podpůrná opatření pro žáky s tělesným postižením
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
    neurčeno
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • ŠIKULOVÁ, Renata, Eva MRÁZOVÁ a Iva WEDLICHOVÁ. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy : metodická příručka pro učitele základních škol. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2007, 142 s. ISBN 9788086654201. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 132 s. ISBN 8021037180. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Josef DUPLINSKÝ. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 207 s. ISBN 807290101X. info
Výukové metody
seminář, teoretické prezentace, diskuse
Metody hodnocení
ústní zkouška, student vylosuje otázku, která se skládá ze dvou částí (část a/b), seminární práce dle zadání vyučujícího, studium doporučené literatury, aktivní zapojení do výuky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.