So213 Komunikace v náročných situacích

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So213/KombiSem01: Pá 6. 10. 17:00–19:50 učebna 51, So 7. 10. 17:00–19:50 učebna 36, Pá 3. 11. 17:00–19:50 učebna 24, So 9. 12. 17:00–19:50 učebna 24, M. Kurowski
So213/PrezSem01: Po 14:00–15:50 respirium (4. nadzemní podlaží), M. Kurowski
Předpoklady
Znalost základních pojmů ze sociálně-pedagogické komunikace. Základní orientace v metodách kritického myšlení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout a trénovat dovednosti autentické komunikace, které umožňují vytvářet kvalitní vztah, a které jsou užitečné v náročných mezilidských situacích. V předmětu si klademe za cíl představit různé koncepty partnerské respektující komunikace, které mohou sociální pedagogové/žky využít ve své profesní praxi. Studující dostanou jedinečnou příležitost si vyzkoušet techniky podporující autentické komunikace formou sebezkušenosti. Dílčí kroky budeme trénovat v modelových situacích a na základě reflexe této zkušenosti se pokusíme reagovat na situace z praxe pomáhajících profesí. Studenti získají základní dovednosti efektivní komunikace, které mohou využívat ve své profesní praxi v průběhu i po absolvování studia. Zároveň v semináři bude každý student mít možnost zaujmout kritické stanovisko k představovaným metodám a konceptům efektivní komunikace. Součástí předmětu bude aktivní trénink představených oblastí komunikačních strategií. Vzájemná reflexe a intervize ve skupině. Řešení modelových situací z praxe.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu studenti budou schopni: rozpoznat formy a techniky různých konceptů partnerské a respektující komunikace reflektovat reálnou zkušenost s jednotlivými technikami komunikace v náročných životních situacích aplikovat vybrané techniky respektující komunikace ve svém životě mimo kontext kurzu zaujmout postoj k tématu respektující partnerské komunikace
Osnova
  • 1) Transdisciplinární pohled na náročné a konfliktní životní situace optikou přírodních a společenských věd. Definice mocenského a partnerského přístupu v mezilidské komunikaci. Úskalí pomáhajících profesí a syndrom vyhoření. Kde nacházet a obnovovat psychickou energii pro službu druhým? 2) Pedagogická komunikace v obtížných výchovných situacích (emocionální stránka pedagogické komunikace, akceptace, empatie, pozitivita, expresivita a humor, využití prostoru v pedagogické komunikaci) 3) Systemický přístup v pomáhajících profesích, v sociální pedagogice. Základy práce s lidmi, kteří vyžadují sociální pomoc, podporu. Pochopení a rozvíjení lidského vztahu ke klientům/ s klienty. Etický rozměr pomáhajících profesí. 4) Nedorozumění mezi lidmi a jejich původ. Osvobození komunikace od negativních zkušeností, překonávání navyklých vzorců v jednání s druhými. Koncept nenásilné komunikace dle M. Rosenberga. Empatie k sobě, upřímné sebevyjádření. 5) Empatické naslouchání sobě i partnerovi, ochota vnímat potřeby a pocity vlastní i druhého. Já výrok, identifikace potřeb, partnerská a nenásilná komunikace, respekt a tolerance vůči jinakosti. Praxe všímavosti. 6) Partnerský a respektující přístup ve výchově. Respektovat a být respektován dle manželů Kopřivových. Hranice ve výchově, tresty a odměny, definice potřeb a empatie. Poslušnost a zodpovědnost sám k sobě. 7) Facilitace učení z pohledu přístupu zaměřeného na člověka, význam rozvoje emocionální inteligence. Postoje pomáhajícího pracovníka dle C. Rogerse (empatie, pozitivní přijetí, kongruence). Vliv rozvoje emocionální inteligence na zdraví dětí i dospělých, jejich pracovní výkony, rozhodování, kreativitu, schopnost tvořit a udržovat pozitivní vztahy a klima; sociální a emocionální učení (SEL). 8) Poradní kruh (council): sdílení osobních příběhů inspirované tradičními kulturami a moderními postupy v komunikaci. Podmínky a záměry poradních kruhů. Role facilitátora. Mluvící předmět. Poradní kruh s dětmi, s dospělými. 9) Poradní kruhy jako prostředek k srdečnému a soucitnému vyjadřování a nehodnotícímu přijetí toho, jací jsme my sami, druzí, i situace, ve které se nachází/me. Formy poradního kruhu: základní, akvárium, poradní kruh s otázkami, aj.. Role svědků. Budování komunity. 10) Blok expertů: v tomto bloku se setkáme s pozvanými hosty z nejrůznějších oblastí práce s lidmi. V centru naší pozornosti jsou zejména profese, které běžně využívají komunikační dovednosti k vyjednávání s klienty, kteří se nacházejí ve složité životní situaci. Jedná se zejména o: policejní vyjednavače, sociální pracovníky ovládající tzv. motivační rozhovory, komunikace v detenčních zařízení, apod.
Literatura
    povinná literatura
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vydání osmé, v Portále s. Praha: Portál, 2016, 147 stran. ISBN 9788026211471. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
    doporučená literatura
  • ROSENBERG, M. (2016). Nenásilná komunikace – řeč života. Praha: Portál
  • GORDON, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Translated by Julie Žemlová. Vydání první. Praha: Malvern, 2015, 325 stran. ISBN 9788075300065. info
  • MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NYKL. Komunikace zaměřená na člověka : rozumět sobě i druhým. Translated by Jana Bílková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 172 s. ISBN 9788024736129. info
  • ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Translated by Eva Sedláčková. Vydání první. Praha: Práh, 2010, 227 stran. ISBN 9788072522873. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
Výukové metody
sebezkušenostní trénink
Metody hodnocení
Pravidelná účast na výuce a aktivní účast v modelových situacích Využívání nástrojů získaných ve výuce v konkrétní praxi Reflexe aplikace jedné z technik (či dílčího postupu) do praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.